MEKATRONİK (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MKN2018 Hidrolik Pnömatik Güz 1 2 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ŞAFAK BÜLBÜL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu dersin opsiyonel program bileşenleri bulunmamaktadır.
Dersin Amacı: Bu derste, hidrolik, pnömatik sistemlerin kurulumunun yapılabilmesi için gerekli yeterliliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Pnömatik devre elemanlarını tanıyabilir.
2. Pnömatik devre tasarımı yapabilir.
3. Pnömatik sistem kurabilir ve çalıştırabilir.
4. Elektro-pnömatik devre elemanlarını tanıyabilir.
5. Elektro-pnömatik devre tasarımı yapabilir.
6. Elektro-pnömatik sistem kurabilir ve çalıştırabilir.
7. Hidrolik devre elemanlarını tanıyabilir.
8. Hidrolik devre tasarımı yapabilir.
9. Hidrolik sistem kurabilir ve çalıştırabilir.
10. Elektro-hidrolik devre elemanlarını tanıyabilir.
11. Elektro-hidrolik devre tasarımı yapabilir.
12. Elektro-hidrolik sistem kurabilir ve çalıştırabilir.

Dersin İçeriği

Pnömatik devre elemanları, devreler ve sistemler. Elektro-pnömatik devre elemanları, devreler ve sistemler. Hidrolik devre elemanları, devreler ve sistemler. Elektro-hidrolik devre elemanları, devreler ve sistemler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hidrolik akışkanların özellikleri
2) Süreklilik ve Bernouilli eşitliği
3) Hidroliğin kullanıldığı alanlar (takım tezgahları, gemiler, kazıcılar vb.) ve kullanım nedenleri
4) Hidrolik devreler ve hidrolik sistemlerde kullanılan elemanlar
5) Hidrolik devreler ve hidrolik sistemlerde kullanılan elemanlar
6) Hidrolik devreler ve hidrolik sistemlerde kullanılan elemanlar
7) Hidrolik sistemlerde oluşabilecek muhtemel arızalar ve arızaların çözüm yöntemleri
8) İdeal bir gaz olarak havanın basınç, hacim ve sıcaklıkla değişim bağıntıları
9) Kompresör, alıcı, boşaltma valfleri, kontrol valfleri ve pnömatik pistonlar
10) Pnömatik sistemlerdeki piston hızı, piston kuvveti ve pnömatik motor hesaplamaları
11) Pnömatik sistemde kullanılan elemanlar
12) Pnömatik sistemde kullanılan elemanlar
13) Pnömatik sistemde kullanılan elemanlar
14) Pnömatik sistemlerde oluşabilecek muhtemel arızalar ve arızaların çözüm yöntemleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Demir Kemal, 2010; Hidrolik Pnömatik; Birsen Yayınevi;
2. Karacan İsmail,1994; Pnömatik Kontrol; Bilim Yayıncılık,
Diğer Kaynaklar: 1. Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi (MEGEP) Ankara, Ocak 2005

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Ödev 6 % 10
Projeler 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 1 14
Laboratuvar 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Proje 2 10 20
Ödevler 6 2 12
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 119

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel bilgisayar bilgisini geliştirmek, ofis ve paket programların kullanılmasını sağlamak.
2) Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan temel matematik ile ilgili materyalleri kullanabilme yeteneğine ve bilgi donanımına sahip olmak, 3
3) İmalatta kullanılan makine elemanlarının genel yapılarını ve şekillendirilme özelliklerini tanımak, 3
4) İmalat usullerini ve kesici takım gereçlerini kavrayabilmek, Malzeme, statik, mekanik ve akışkanlar bilim dalında temel bilgileri kavrayabilmek, 3
5) Birleştirme ve hareket elemanlarının imalat resimlerini çizebilmek, bir sistemin komple ve detay yapım resimlerini çizebilmek,
6) Temel imalat işlemlerini, tornalama, frezeleme, delme, taşlama ve kaynak teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Ve bu tezgâhlarda çalışabilecek güvene sahip olmak,
7) Bilgisayarlı sayısal kontrollü tezgâhlarda yapılacak işin programını yazabilmek, ve Bilgisayar Destekli çizim yapabilmek,
8) Proje raporu hazırlayabilmek, projenin imalatı takip edip, projeyi gerçekleştirebilmek,
9) Elektronik devre elemanlarının kullanım alanlarını ve çalışma karakteristiklerini öğrenebilmek. Mikrodenetleyici entegrelerinin programlama mantıklarını kavramak ve programlayabilmek, ayrıca bu programa uygun devre tasarımı yapabilmek.
10) Elektrik motorlarının çalışma prensiplerini ve AC-DC analizlerini yapabilmek,
11) Bir görsel programlama diline hakimiyet kazandırmak.
12) Türk dilini iyi kullanarak etkili iletişim kurabilmek ve meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilmek,