MEKATRONİK (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MKN2001 Mekanizmalar Güz 0 2 1 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ŞAFAK BÜLBÜL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu dersin opsiyonel program bileşenleri bulunmamaktadır.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrenciye temel bağlantı elemanlarının ve makine elemanlarını tanıtmak ve bu elemanların çalışma prensiplerini öğretmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Makine aksamına uygun bağlantı elemanını seçer.
2. Yataklama elemanlarını tanıyabilir ve etkin şekilde kullanır.
3. Makine tasarımında güç ve hareket iletme organlarını kullanır.
4. Lineer olmayan hareketler elde edebilmek için kam tasarımı yapar.

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğinde belirtilen konular öğretilecektir: bağlantı elemanları, güç ve hareket aktarma organları, lineer olmayan hareket iletme mekanizmaları ve yataklamalar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mekanizma tekniğine giriş ve temel kavramlar.
2) Sökülebilir bağlantı elemanları (vidalar, civatalar)
3) Sökülebilir bağlantı elemanları (Kamalar, segmanlar, sıkı geçmeli bağlantılar)
4) Sökülemeyen bağlantı elemanları (perçinler, sıcak geçmeli birleştirmeler)
5) Sökülemeyen bağlantı elemanları (lehim, kaynak)
6) Aktarma organlarının montajı (Kavramalar, Dişli Çarklar)
7) Aktarma organlarının montajı (Kayış-kasnak, vidalı sistemler, kam sistemleri)
8) Yataklama elemanları (Kaymalı yataklar)
9) Yataklama elemanları (Rulmanlı yataklar)
10) Uzak mesafelere güç iletmek (Kayış-kasnak mekanizmaları)
11) Uzak mesafelere güç iletmek- 2( Zincir dişliler)
12) Kam tasarımı yapmak.
13) Mekanizmalarda hareket analizi yapmak.
14) Mekanizmalarda hareket analizi yapmak.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. "Makina Elemanları - Teori, Konstrüksiyon ve Problemler", Prof. Dr. Cahit Kurbanoğlu, Nobel Yayınevi, 3. Baskı, Ekim 2011.
Diğer Kaynaklar: Bulunmamaktadır/Absent

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Ödevler 2 3 6
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel bilgisayar bilgisini geliştirmek, ofis ve paket programların kullanılmasını sağlamak. 2
2) Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan temel matematik ile ilgili materyalleri kullanabilme yeteneğine ve bilgi donanımına sahip olmak, 3
3) İmalatta kullanılan makine elemanlarının genel yapılarını ve şekillendirilme özelliklerini tanımak, 5
4) İmalat usullerini ve kesici takım gereçlerini kavrayabilmek, Malzeme, statik, mekanik ve akışkanlar bilim dalında temel bilgileri kavrayabilmek, 4
5) Birleştirme ve hareket elemanlarının imalat resimlerini çizebilmek, bir sistemin komple ve detay yapım resimlerini çizebilmek, 3
6) Temel imalat işlemlerini, tornalama, frezeleme, delme, taşlama ve kaynak teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Ve bu tezgâhlarda çalışabilecek güvene sahip olmak, 3
7) Bilgisayarlı sayısal kontrollü tezgâhlarda yapılacak işin programını yazabilmek, ve Bilgisayar Destekli çizim yapabilmek, 1
8) Proje raporu hazırlayabilmek, projenin imalatı takip edip, projeyi gerçekleştirebilmek, 1
9) Elektronik devre elemanlarının kullanım alanlarını ve çalışma karakteristiklerini öğrenebilmek. Mikrodenetleyici entegrelerinin programlama mantıklarını kavramak ve programlayabilmek, ayrıca bu programa uygun devre tasarımı yapabilmek.
10) Elektrik motorlarının çalışma prensiplerini ve AC-DC analizlerini yapabilmek,
11) Bir görsel programlama diline hakimiyet kazandırmak.
12) Türk dilini iyi kullanarak etkili iletişim kurabilmek ve meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilmek,