MEKATRONİK (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MKN1001 Mekatroniğin Temelleri Güz 2 0 2 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ŞAFAK BÜLBÜL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Bu dersin opsiyonel program bileşenleri bulunmamaktadır.
Dersin Amacı: Öğrencinin, mekatronik sistemleri analiz etmesi, mekatroniğin uygulama alanlarını takip etmesi ve mekatroniğin yararlandığı bilimsel temelleri kullanabilmesini sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Mekatronik öncesi sistemleri tanımlar ve listeler.
2. Mekatronik sonrası sistemleri tanımlar ve listeler.
3. Mekatroniği oluşturan bileşenleri açıklar ve bu bileşenlerle ilgili uygulamalar geliştirir.
4. Mekatroniğin otomotiv sektöründeki uygulamalarını listeler ve kritik eder.
5. Mekatroniğin havacılık ve savunma sistemlerindeki uygulamalarını listeler ve kritik eder.
6. Mekatroniğin tüketici ürünlerindeki uygulamalarını listeler ve kritik eder.
7. Mekatroniğin medikal sektördeki uygulamalarını listeler ve kritik eder.
8. Mekatroniğin üretim sistemleri uygulamalarını listeler ve kritik eder.
9. İş, güç ve enerji hesaplamalarını mekatronik eyleyicilerde uygular.

Dersin İçeriği

Bu ders içeriğinde belirtilen konular öğretilecektir: Mekatronik Öncesi Sistemler, Mekatronik Sonrası Sistemler, Mekatroniği Oluşturan Bileşenler, Mekatroniği Oluşturan Bileşenler, Havacılık Mekatroniği Tüketici Ürünleri Mekatroniği, Otomotiv Mekatroniği, Medikal Sektör Mekatroniği, Üretim Sistemleri Mekatroniği.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mekatronik Öncesi Sistemleri
2) Mekatronik Sonrası Sistemleri
3) Mekatroniği Oluşturan Bileşenler
4) Mekatroniği Oluşturan Bileşenler
5) Otomotiv Mekatroniği
6) Havacılık Mekatroniği
7) Medikal Sektör Mekatroniği
8) Temel Mekanik Sistemleri
9) Kinematiğin Temel İlkeleri
10) İş, Güç Ve Enerji Hesaplamaları
11) Elektromanyetik
12) Temel Gaz Kanunları
13) Termodinamiğin Temel Kanunları
14) Temel Isı Kanunları, Akışkanlar Mekaniği

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Bishop R., 2002, The Mechatronics Handbook, CRC Press, New York
Diğer Kaynaklar: 1. Fraden J., 2004, Handbook of Modern Sensors, AIP Press , Springer, Berlin, Heidelberg

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 10
Ödev 2 % 10
Projeler 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 3 30
Proje 2 10 20
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 91

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel bilgisayar bilgisini geliştirmek, ofis ve paket programların kullanılmasını sağlamak.
2) Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan temel matematik ile ilgili materyalleri kullanabilme yeteneğine ve bilgi donanımına sahip olmak, 1
3) İmalatta kullanılan makine elemanlarının genel yapılarını ve şekillendirilme özelliklerini tanımak, 3
4) İmalat usullerini ve kesici takım gereçlerini kavrayabilmek, Malzeme, statik, mekanik ve akışkanlar bilim dalında temel bilgileri kavrayabilmek, 3
5) Birleştirme ve hareket elemanlarının imalat resimlerini çizebilmek, bir sistemin komple ve detay yapım resimlerini çizebilmek, 2
6) Temel imalat işlemlerini, tornalama, frezeleme, delme, taşlama ve kaynak teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Ve bu tezgâhlarda çalışabilecek güvene sahip olmak, 2
7) Bilgisayarlı sayısal kontrollü tezgâhlarda yapılacak işin programını yazabilmek, ve Bilgisayar Destekli çizim yapabilmek,
8) Proje raporu hazırlayabilmek, projenin imalatı takip edip, projeyi gerçekleştirebilmek, 2
9) Elektronik devre elemanlarının kullanım alanlarını ve çalışma karakteristiklerini öğrenebilmek. Mikrodenetleyici entegrelerinin programlama mantıklarını kavramak ve programlayabilmek, ayrıca bu programa uygun devre tasarımı yapabilmek.
10) Elektrik motorlarının çalışma prensiplerini ve AC-DC analizlerini yapabilmek,
11) Bir görsel programlama diline hakimiyet kazandırmak.
12) Türk dilini iyi kullanarak etkili iletişim kurabilmek ve meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilmek,