SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2918 | Video Yapımı | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ELENI VARMAZI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN Dr. Öğr. Üyesi ERKAN BÜKER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Video Prodüksiyon dersi öğrencilere kuramsal ve uygulamalı video yapım tekniklerini öğretmek ve ileri derece video yapımı metodlarını geliştirmek üzerine tasarlanmış bir derstir. Dönem süresince teknoloji ve sanat arasındaki etkileşim incelenecek ve öğrencilerin entellektüel donanım kazanmaları ve yaratıcı yeteneklerinin gelişmesi üzerine çalışmalar yapılacaktır. Kazanılan yetilerle görsel-işitsel sanat dalında uygulamalı filmler üreteceklerdir. Dersin amacı konsept geliştirme, önerme yazımı, film yapımı ve yapım sonrası teknikleri öğretme üzerinedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Final Projesi için konsept geliştirebilir. 2. Senaryo ve Storyboradlar üzerinden anlatım kurabilir ve hikaye anlatımı ve filmsel anlatı yetisi geliştirir. 3. Kurmaca olan ve olmayan sinema, found footage, görsel kaynaklarla anlatı ve araştırma üzerine bilgi edinir. 4. Reklam filmi çekme ve çekilmiş reklam filmlerini analiz etme becerisi edinir. 5. Günümüz toplumunu ilgilendiren sosyal, kültürel, politik konularda hem kuramsal hem de teknik bilgi edinerek filme çekme yetisi edinir. 6. Müzik Kilbi çekimi gerçekleştirip, dünyada ve Türkiye'de bugüne kadar yapılmış müzik klibi örneklerinden izleme şansı bulur. Çekim tarzlari, kullanılan efektler ve deneysel yaklaşımlar hakkında bilgi edinir. 7. Jenerik ve Kapanış jeneriği yazımı, tasarımı, kısa film fragmanları izleme ve uygulama becerisi edinir. 8. TV Stüdyosuna girme, çekim yapma ve TV'nin görsel işitsel sanatlardaki yerini teknik ve kuramsal olarak inceleme olanağı bulur. 9. Gelişmiş film yapım tekniklerini, kamera ve ışık kullanımını öğrenip uygulayabilir. |
Bu derste video yapım teknik ve metodları ele alınacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Video Prodüksiyonuna giriş. | Reklam Analizi ödevi sınıfa getirilerek yorumlanacak |
2) | Senaryo ve Storyboard üzerinden film yapımı anlatımı. Hikaye anlatımına giriş. | |
3) | Video Prodüksiyonun temel ilkeleri, çekim ölçekleri ve planlar. | Gösterim: Lumiere and Company, Philippe Poulet,1995 |
4) | Video Prodüksiyonun temel ilkeleri, kamera kullanımı, kamera teknikleri ve perspektif. | Kamerada kurgulanmış kısa görüntülerin sınıfta izlenmesi ve analizi |
5) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, kesmeler, sekanslar, sahne çekimi ve anlatımı. | Aks kuralı uygulamalı ödevi sınıfta izleme ve analiz etme |
6) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, sinemada ışık. (İstanbul'daki müzerlerde Klasik dönem resim sergilerini ziyaret) | 5 kesme ile 1 duyguyu anlatma uygulamalı ödevinin sınıfta gösterimi ve analizi |
7) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, TV Stüdyosuna giriş ve TV'nin görsel-işitsel medyada önemini uygulamalı ve kuramsal işleme | TV Stüdyosu Atölye çalışması |
8) | Müzik klip hazırlamak için teknik ve teorik anlatı | |
9) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, montaj ve kurgu. | Işık ödevinin sınıfta gösterimi ve analizi, sinemasal ışık üzerien video ve fotoğraf analizleri |
10) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, sinemada ses ve ses kaydı. | Mikrofon kullanımı ses kaydı, röportajlar anlatımı |
11) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, sinemada ses kurgusu | Final Cut kurgu programında ses kurgusu |
12) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, hikaye anlatımı | Röportaj ödevi sınıf analizi |
13) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, hikaye anlatımını güçlendirme, 3 perdeli anlatı ve diğer hikaye anlatımı tarzlarını inceleme. | Dünyadan çeşitli film türleri izleme ve analiz yapma |
14) | Video Prodüksiyonunda temel ilkeler, final proje kısa filmlerin kurgusunu sonlandırma, özel efektler, jenerik. | Dünyadan çeşitli film türleri izleme ve analiz yapma |
Ders Notları / Kitaplar: | Zettl H., Sight Sound Motion, Applied Media Aesthetics |
Diğer Kaynaklar: | 1. Film Elestirisi El Kitabi, Timothy Corrigan (Çeviri: Ahmet Gürata), Dipnot Yayinlari, 2007 2. Pincus, Edward & Asher, Steven (2008), The Filmmaker’s Handbook 3. Wheeler, Paul (2004), High Definition and 24P Cinematography, Focal Press 4. Browne, Steven E. (1997), Video editing: a postproduction primer, Focal Press 5. The Video maker guide to digital video and DVD production, (1997), Focal Press 6. Katz, Steven D. (1991), Film Directing Shot by Shot: Visualizing from Concept to Screen, Focal Press 7. A Comprehensive Guide For The Digital Age (includes New High Definition Formats) Plume / Penguin Putnam Inc. 8. Zettl, Herbert (2010), Sight Sound Motion, Wadsworth Publishing 9. Cook, David A.: A History of Narrative Film, W W. Norton & Company, 1996 10. Braudy, Leo & Cohen Marshall: Film Theory & Criticism, Introductory Readings, Oxford University Press, 1998 11. Metz, Christian: Film Language, University of Chicago Press, 1991 12. Bazin, André: What Is Cinema?, University of California Press, 1989 13. Eisenstein, Sergie: Film Form & The Film Sense, Harvard Books, 1969 14. Deleuze, Gilles: Cinema 1, University of Minnesota, 1986Wollen & Metz: Semiotics & 15. The Cinema, University of Chicago Press, 1991Braudy, Leo: From The World In A Frame, University of Chicago Press, 2002, 16. Naumann, Francis M.: Marcel Duchamp: The Art of Making Art In The Age of Mechanical Reproduction, Harry N. Abrams, 1999 17. Sitney, P. Adams: Visionary Film, Oxford University Press, 2002 18. Eisenstein, Sergei (1969), Film Form & The Film Sense, Harvard Books 19. Arnheim, Rudolf (1989), Film As Art, University of California Press |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ödev | 2 | % 20 |
Projeler | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 98 |
Proje | 1 | 24 |
Ödevler | 2 | 10 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 178 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 4 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 4 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 3 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 4 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 4 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 5 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 5 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 5 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 5 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 4 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 3 |