KAMU HUKUKU (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
KHK5602 İnsan Hakları Hukuku Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ABDÜLKADİR KAYA
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ABDÜLKADİR KAYA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı öğrencilere insan haklarını ve onun tarihsel, karşılaştırmalı ve uluslararası bir bakış açısıyla düşünmelerini sağlayarak insan haklarının kapsamını, problemlerini ve çözüm yollarını anlamalarını sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. insan haklarının tarihsel gelişimini bazı felsefi ve hukuksal konulara dayanarak tanımlar.
II. İnsan haklarının değişik ulusal ve kültürel şartlar altında nasıl hissedildiğini gözden geçirir.
III. uluslararası insan hakları hukukunun temel kavramlarını ve ilkelerini tartışmak ve ciddi bir şekilde değerlendirir.
IV. Birleşmiş Milletler ya da Avrupa Konseyi tarafından geliştirilen insan hakları sisteminin çeşitli rollerini ve aktiviteleri üzerine tartışır.
V. insan haklarının tanıtımı ve korunması hakkındaki uluslararası belgelerin temel özelliklerini ve etkilerini gözden geçirir.
VI. Bölgesel insan hakları belgesi olarak "İnsan Hakları ve Temel Özgürlüklerin Korunması Sözleşmesi”nin uygulanması hususunu tanımlar ve faal olarak tartışır.

Dersin İçeriği

Bu dersin ilk kısmında felsefik ve hukuki arka plan da dahil olmak üzere, insan haklarının tarihsel gelişimi ele alınacaktır. Ayrıca insan haklarının değişik uluslar ve kültürler bakımından ne şekilde algılandığı da gözden geçirilecektir.
İkinci kısımda ise kısaca Birleşmiş Milletler'in altında kurulan insan hakları sisteminin çeşitli rol ve faaliyetleri üzerinde durulacaktır. Bunlar; Medeni ve Siyasi Haklar Uluslararası Sözleşmesi, Ekonomik, Sosyal ve kültür toplumu Haklar Uluslararası Sözleşmesi, Her Türlü Irk Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi, İşkenceye ve Diğer Zalimane, İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezaya Karşı Sözleşme.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Students are free to choose any relevant book concerning human rights. Lecture notes will be prepared and made available from the website of “ois.”

Recommended supplementary reading are:

Gölcüklü Feyyaz/Gözübüyük A.Şeref, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması, 4. Basım, 2007

Mehmet Semih Gemalmaz, “Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş” 5.Bası, Legal Yayıncılık, İstanbul

Online resources:
United Nations All Human Rights Bodies
http://www.ohchr.org/EN/HRBBodies/Pages/HumanRights Bodies.aspx

European Court of Human Rights
http://www.echr.coe.int/echr/Homepage_EN

Netherlands Institute of Human Rights
http://sim.law.uu.nl/sim/Dochome.nsf
Diğer Kaynaklar: Online resources:
United Nations All Human Rights Bodies
http://www.ohchr.org/EN/HRBBodies/Pages/HumanRights Bodies.aspx

European Court of Human Rights
http://www.echr.coe.int/echr/Homepage_EN

Netherlands Institute of Human Rights
http://sim.law.uu.nl/sim/Dochome.nsf

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
2) 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
3) 1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
4) 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) 1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) 1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.