KAMU HUKUKU (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
KHK5218 Hukuk Devleti Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ELİF KÜZECİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi SERKAN KÖYBAŞI
Prof. Dr. DİDEM YILMAZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Hukuk devleti dersi, hukuk devleti nedir, ilk olarak ne zaman ortaya çıkmıştır, ortaya çıkışında etkili olan dinamikler nelerdir, zaman içinde nasıl bir gelişime uğramıştır, unsurları nelerdir gibi sorulara yanıt arar ve bu sorulardan çeşitlenen pek çok inceleme ve değerlendirmeye kaynak oluşturur.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Hukuk ve devletin bağlantısını tanımlar.
Hukuk devleti kavramının ortaya çıkışını açıklar.
Kuvvetler ayrılığının önemini ortaya koyar.
Kuvvetler ayrılığının değişimini algılar.
Yargı erki ve hukuk devleti bağlantısını açıklar.
Yargı bağımsızlığının önemini kavrar.

Dersin İçeriği

Hukuk devleti- tanım
Siyasal bir ideal olarak hukuk devleti Rule of state as a political ideal
Hukuk devleti ve insan hakları kesişimi-I
Hukuk devleti ve insan hakları kesişimi-II
Anayasal demokrasinin meşruiyeti
Hukuk devleti ve demokrasi
Ara sınav
Avrupa Birliği'nde hukuk devleti ilkesi
Bir hukuk devletinde özgürlük ve güvenlik ilişkisi
"Kanun" kavramı
Öğrenci sunumları
Öğrenci sunumları
Anayasa Mahkemesinin kararlarında hukuk devleti-I
Anayasa Mahkemesinin kararlarında hukuk devleti-II
Anayasa Mahkemesinin kararlarında hukuk devleti ilkesi-III
Dönem sonu sınavı

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Hukuk devleti- tanım Yok
2) Siyasal bir ideal olarak hukuk devleti Yok
3) Hukuk devleti ve insan hakları kesişimi-I Yok
4) Hukuk devleti ve insan hakları kesişimi Yok
5) Anayasal demokrasinin meşruiyeti Yok
6) Hukuk devleti ve demokrasi Yok
7) Ara sınav Yok
8) Avrupa Birliği'nde hukuk devleti ilkesi Yok
9) Bir hukuk devletinde özgürlük ve güvenlik ilişkisi Yok
10) "Kanun" kavramı Yok
11) Öğrenci sunumları Yok
12) Öğrenci sunumları Yok
13) Anayasa Mahkemesinin kararlarında hukuk devleti-I Yok
14) Anayasa Mahkemesinin kararlarında hukuk devleti-II Yok
15) Anayasa Mahkemesinin kararlarında hukuk devleti ilkesi-III Yok
16) Dönem sonu sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mithat Sancar, Devlet Aklı Kıskacında Hukuk Devleti, 2000, İletişim Yayınları
K. Doering, Genel Devlet Kuramı (Genel Kamu Hukuku), çev. A. Mumcu, İnkilâp, İstanbul 2002.
Diğer Kaynaklar: Editörler: Adnan Küçük/ Ali Rıza Çoban/ Bilal Canatan, Hukuk Devleti
(Hukuki Bir İlke Siyasi Bir İdeal), Adres Yayınları
Prof. Dr. Jacques Chevallier, Hukuk Devleti, İmay Yayınları, Ertuğrul Cenk Gürcan(çev.)
Tom Bingham, Rule of Law, 2011, Penguin Books.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
2) 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
3) 1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
4) 1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
5) 1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 2) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. 3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
6) 1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 3) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.