PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY4071 Aile Sistemleri Bahar 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. OYA MORTAN SEVİ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Aile insanı etkileyen birincil sosyal ortamdır. Aile süreçlerini anlamak, kişinin ve kişinin davranışlarının daha iyi anlaşılmasına katkıda bulunur. Bu dersin amacı, aile sistemine psikolojik bir çerçeveden bakmaktır. Başlıca aile teorileri Sistem Yaklaşımı ve Aile Gelişim Teorisine odaklanarak sunulur. Sistematik bakış açısı öğrencilere sunulur ve aileyi ilgilendiren örüntüler, süreçler ve dinamiklerin daha iyi anlamaları sağlanır. Aynı zamanda aile psikolojinin çağdaş konuları ele alınır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Psikolojik olguları Sistemler Kuramı'nın kavramlarıyla tanımlar
2. Aile Sistemleri Kuramının kavramları ve varsayımlarını tanımlar
3. Aileyi sistem yaklaşımını kullanarak tanımlar ve değerlendirir
4. Aile yaşam döngüsünün farklı aşamalarını ayırteder
5. Çağdaş ailelerin özelliklerini tanımlar
6. Çağdaş ailelerin ihtiyaçlarını tartışır
7. 21. yüzyıl ailelerine özel sorunları tartışır

Dersin İçeriği

21. yüzyılda ailenin tanımı, çeşitleri, özellikleri ve işlevleri üzerinde durulucaktır. Aile Sistemleri Kuramı bağlamındai, bir sistem olarak aile konusu ele alınacaktır.
Bir sistem olarak aile: Temel kavramlar ve varsayımlar
Aile Gelişim Kuramı temelinde aile yaşam döngüsündeki evreler ayrıntılı olarak işlenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel giriş
2) 21. yüzyılda aile: Tanımı, çeşitleri, özellikleri ve işlevleri
3) Aile Kuramları
4) Genel Sistem Teorisi ve Sistem perspektifi
5) Aile Sistemi Teorisi; Bir sistem olarak aile: Temel kavramlar ve varsayımlar
6) Bir sistem olarak aile: Temel kavramlar ve önermeler
7) Bir Sistem Olarak Aile: Temel Kavram ve Önermeler
8) Genel Gözden Geçirme
9) Aile Gelişim Teorisi; Aile yaşam döngüsü: Aile gelişiminin aşamaları
10) Bir aile olmak; I. Aşama: Ailelerin biraraya gelmesi; II. Aşama: Ailelerin birleşmesi
11) III. Aşama: Yeni evli çift; IV. Aşama: Ebeveyn olmak - Çocukları olan çift
12) V. Aşama: Orta yaş ailesi; VI. Aşama: Başlama merkezi
13) Yaşlanma ve aile
14) Aile psikolojisinde çağdaş konular

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Nichols, W.C., Pace-Nichols, M.A., Becvar, D.S., & Napier, A.Y. (2000). Handbook of Family Development and Intervention. New York:John Wiley & Sons, Inc.
2. Carter, B., & McGoldrick, M. (2005). The Expanded Family Life Cycle: Individual, Family, and Social Perspectives (3rd Edition). New York: Allyn and Bacon.
3. Gerson, R., Mcgoldrick, M., & Petry, S. (2008). Genograms: Assessment and Intervention (3rd Ed.). New York: W.W. Norton & Company, Inc.
4. Yalın, A., Oral, N, Gökler I. & Yılmaz B. (2007). Aile Terapisi. F. Çuhadaroğlu Çetin, A. Coşkun, E. İşeri, S. Miral, N. Motavallı, B. Pehlivantürk, T. Türkbay, R. Uslu, F. Ünal (Ed.) Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Ankara.

Diğer Kaynaklar: Contemporary scientific articles on the issue. Konularla ilgili çağdaş bilimsel makaleler.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 15 % 10
Ödev 1 % 20
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 4 4
Ödevler 2 4 8
Ara Sınavlar 1 22 22
Final 1 35 35
Toplam İş Yükü 139

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 4
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 3
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 5
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 2
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 2
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 3
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 1
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 2
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.