Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda öğrenci, kurallarına uygun ve etkin bir biçimde yazma becerisi kazanacaktır. Makale, köşe yazısı, söyleşi, röportaj, deneme, mektup, gezi yazısı, günlük, anı, biyografi, otobiyografi, tiyatro türlerini Türk edebiyatından örneklerle analiz ederek yorumlama ve eleştirel düşünmenin yollarını öğrenecektir. Türk edebiyatında romanın doğuşu ve gelişimi ile ilgili ayrıntılı bilgi edinerek, yazarları ve eserlerini tanıyarak edebiyat konusunda duyarlılığını arttıracak, genel kültür sahibi olacak ve seçilen romanların analizi aracılığıyla okuma, yorumlama, eleştirmede yetkin hale gelecektir. Seçilen metinler sayesinde Osmanlı’dan günümüze Türkiye’nin kültürel ve sosyo-politik tarihine tanıklık edecek ve edebiyat aracılığıyla toplumsal dönüşüme yol açan çeşitli meseleleri tartışma imkânı bulacaktır. |
Yazma Kültürü: Güzel yazı yazmanın kuralları, anlatım biçimleri, düşünceyi geliştirme yolları,anlatım ilkeleri.
Yazı Türler: Makale, köşe yazısı, söyleşi, röportaj, deneme, mektup, gezi yazısı, günlük, anı, biyografi, otobiyografi, tiyatro
Roman: Türk romanın gelişimi, yazarların edebî kişilikleri, eserleri ve romancılığımızdaki yerleri ve Bir Roman Analizi
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Yazma Kültürü |
Yazının önemi, güzel yazı yazmanın kuralları, anlatım biçimleri, düşünceyi geliştirme yolları,anlatım ilkeleri |
2) |
Yazı Türleri |
Makale
“Lüzumsuz Adam'da Yalnızlığın Toplumsal Dolayımı”, Fatih Altuğ
|
3) |
Yazı Türleri |
Köşe yazısı
Gündemdeki bir konunun farklı gazetelerde ele alınışı.
|
4) |
Yazı Türleri |
Söyleşi, röportaj
Edebi ve önemli kişilerinde söyleşi ve röportajlarından örnekler
|
5) |
Yazı Türleri |
Deneme
“Geceye Övgü”, Gündüz Vassaf “Acıların Çocuğu”, Nurdan Gürbilek
|
6) |
Yazı Türleri |
Mektup, gezi yazısı, günlük, anı
Ziya’ya Mektuplar, Cahit Sıtkı Tarancı,
Bir Şehit Mektubu örneği
Velosipet ile Bir Cevelan, İbnülcemal Ahmet Tevfik
Evliya Çelebi’nin Seyahatname’sinden örnekler
Günlük, Oğuz Atay
|
7) |
Yazı Türleri |
Biyografi, otobiyoğrafi
“Toprak Olmak, Dil Olmak”,Oğuz Demiralp
Türk Casusu İngiliz Kemal Milli Mücadelede, Recai Sanay,
Ben Buradayım: Oğuz Atay’ın Biyografik ve Kurmaca Dünyası, Yıldız Ecevit,
|
8) |
Yazı Türleri
|
Tiyatro
Behçet Necatigil’den Bir Radyo Tiyatrosu
Türk tiyatrosundan örnekler
|
9) |
Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi |
Şemsettin Sami
Namık Kemal
Ahmet Mithat Efendi
Samipaşazade Sezai
Fatma Aliye
Roman: Kürk Mantolu Madonna by Sabahattin Ali
|
10) |
Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi |
Nabizade Nazım
Recaizade Ekrem
Halit Ziya Uşaklıgil
Mehmet Rauf
Hüseyin Rahmi Gürpınar
Okuma: Kürk Mantolu Madonna by Sabahattin Ali
|
11) |
Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi |
Halide Edip Adıvar
Yakup Kadri Karaosmanoğlu
Reşat Nuri Güntekin
Peyami Safa
Nahit Sırrı Örik
Analiz Romanı: Kürk Mantolu Madonna, Ssbahattin Ali
|
12) |
Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi |
Ahmet Hamdi Tanpınar
Sabahattin Ali
Kemal Tahir
Orhan Kemal
Tarık Buğra
Mahmut Makal
Yusuf Atılgan
Analiz Romanı: Puslu Kıtalar Atlası, İhsan Oktay Anar
|
13) |
Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi |
Oğuz Atay
Adalet Ağaoğlu
Sevgi Soysal
Yaşar Kemal
Bilge Karasu
Analiz Romanı: Puslu Kıtalar Atlası, İhsan Oktay Anar
|
14) |
Türk Romanın Gelişimi, Yazarların Edebî Kişilikleri, Eserleri ve Romancılığımızdaki Yerleri Hakkında Genel Bilgiler ve Bir Roman Analizi |
Orhan Pamuk
İhsan Oktay Anar
Latife Tekin
Elif Şafak
Hasan Ali Toptaş
Murat Uyurkulak
Analiz Romanı: Puslu Kıtalar Atlası, İhsan Oktay Anar |
15) |
Final Sınavı |
|
16) |
Final Sınavı |
|
Ders Notları / Kitaplar: |
http://pabols.bahcesehir.edu.tr/
Sabahhatin Ali, Kürk Mantolu Madonna, İstanbul: YKY, 2011.
İhsan Oktay Anar, Puslu Kıtalar Atlası, İstanbul: İletişim, 2004.
|
Diğer Kaynaklar: |
Ülkü Giray, Türkçeyi Güzel Konuşma Kılavuzu, İstanbul: Bilgi Yayınevi, 2007.
Ömer Asım Aksoy, Dil Yanlışları, İstanbul: İnkılap Kitapevi, 2008.
Metin And, Türk Tiyatro Tarihi: Başlangıçtan 1983’e, İstanbul: İletişim, 2004.
Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış 1/2/3, İstanbul: İletişim, 1999.
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
- Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma |
|
2) |
- Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
3) |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
- Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
-Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
- Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
- Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
- Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
4) |
- Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme,
- Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
-Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. |
|
5) |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
- Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
6) |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
- Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
- Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|