ÇOCUK GELİŞİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC1061 Sağlık Bilimleri için Sosyoloji Güz 2 0 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Prof. Dr. İPEK ALTINBAŞAK FARİNA
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencileri sosyoloji ve sağlık sosyolojsi konusunda teorik ve pratik olarak bilgilendirmek; bakış açılarını genişletmek; sorgulayıcı olmalarını sağlamak;kazandıkları bilgileri ve tutumları eğitimleri ve meslek hayatları boyunca kullanmalarını sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar:

(1)Sosyoloji biliminin temel terminolojisi ve kapsamı bilgisini sergilemek

(2)Kültürlerin, toplumsallaşmanın ve toplumsal yapıların insan davranışlarını nasıl etkilediğini analiz etmek

(3)Sosyolojik teorilerin toplumsal sınıflar, sapkınlık, ırk, cinsiyet gibi konularda uygulanmak

(4)Sosyologların toplumun birincil dereceden kurumlarını (din, ekonomi, siyasi sistemler, aile ve iş gibi) inceleme yöntemleri bilgisini sergilemek

(5)Sosyolojik teorileri ve toplumsal perspektifleri kendi alanlarında uygulanmalak

(6)Toplumsal faktörlerin sağlık, hastalık ve iyileştirmede oynadağı rolü açıklamak

Dersin İçeriği

Bu ders sosyoloji biliminin temel konularını ele alır. Bu derste toplumlar, kültürler, toplumsal yapı ve kurumlar, toplumsal tabakalaşma ve eşitsizlik gibi sosyolojinin temel araştırma alanına giren konulara yer verilecek, sosyolojinin temel metotları açıklanacak ve farklı açıklamalara sahip teoriler incelenecektir. Ayrıca bu derste sağlık sosyolojisinin temel konularına yer verilecek, toplumsal, kültürel, siyasi ve ekonomik faktörlerin sağlık ve hastalık konuları üzerindeki önemi vurgulanacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sosyolojiye giriş: Temel kavramlar ve Sosyolojinin Tarihçesi Sağlık Sosyolojisi- Zafer Cirhinlioğlu
2) Sosyolojiye giriş: Sosyolojide araştırma yöntem ve teknikleri
3) Toplumlar ve Kültür
4) Toplumsallaşma ve Toplumsal Gruplar
5) Toplumsal Tabakalaşma
6) Konu tekrarı ve vize Vize
7) Toplumsal kurumlar-1 (Aile kurumu ve Eğitim kurumu)
8) Toplumsal kurumlar-2 (Ekonomi ve Siyasal Kurumlar)
9) Sağlık sosyolojisi-1
10) Sağlık sosyolojisi-2
11) Sağlık sosyolojisi-3
12) Konu tekrarı ve vize Konu tekrarı ve vize
13) Toplumsal eşitsizlikler-1
14) Toplumsal eşitsizlikler-2

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sosyolojiye Giriş- Gönül İÇLİ
Sağlık Sosyolojisi- Zafer Cirhinlioğlu
Diğer Kaynaklar: Sosyolojiye Giriş-Prof.Dr.Enver ÖZKALP
Toplumbilimsel Düşün- C. Wright MILLS
Toplum Bilimlerine Giriş- Barlas TOLAN


Additional readings will be announced.
Ek okumalar duyurulacaktır.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 80

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim alanlarını kapsayan, kuramsal ve uygulama bilgisine sahip olmak. 4
2) Mesleki uygulamalarda etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek. 5
4) Çocuk gelişim evrelerini bilmek ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun model/kuramları kullanabilmek. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlamak, uygulamak ve değerlendirmek. 4
6) Çocuk ve ailelere yönelik rehberlik/danışmanlık çalışmalarında etkin iletişim yöntemlerini kullanabilmek. 5
7) Çocuğun gelişim evrelerini dikkate alarak, çocuk ve aile sorunlarına duyarlı olmak, kişilik kazandırıcı ve hayata hazırlayıcı eğitim ve öğretim yöntemlerini uygulamak. 5
8) Çocuğun gelişim evrelerine uygun olarak eğitim ve iletişim materyalleri kullanmak, eğitim ortamı düzenlemek. 3
9) Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında interdisipliner bir yaklaşımla sorumluluk almak, bilişim teknolojilerini kullanmak, proje ve etkinliklerde bulunmak. 5
10) Çocuk sağlığı gelişimine özgü araştırma alanlarında bilgi teknolojilerini kullanmak. 3
11) En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 5
12) Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak, çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşları ve topluma örnek olmak. 5