SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC1061 | Sağlık Bilimleri için Sosyoloji | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI Prof. Dr. İPEK ALTINBAŞAK FARİNA |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencileri sosyoloji ve sağlık sosyolojsi konusunda teorik ve pratik olarak bilgilendirmek; bakış açılarını genişletmek; sorgulayıcı olmalarını sağlamak;kazandıkları bilgileri ve tutumları eğitimleri ve meslek hayatları boyunca kullanmalarını sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu derste başarılı olan öğrenciler aşağıda sıralananları gerçekleştirmeye muktedir olacaklar: (1)Sosyoloji biliminin temel terminolojisi ve kapsamı bilgisini sergilemek (2)Kültürlerin, toplumsallaşmanın ve toplumsal yapıların insan davranışlarını nasıl etkilediğini analiz etmek (3)Sosyolojik teorilerin toplumsal sınıflar, sapkınlık, ırk, cinsiyet gibi konularda uygulanmak (4)Sosyologların toplumun birincil dereceden kurumlarını (din, ekonomi, siyasi sistemler, aile ve iş gibi) inceleme yöntemleri bilgisini sergilemek (5)Sosyolojik teorileri ve toplumsal perspektifleri kendi alanlarında uygulanmalak (6)Toplumsal faktörlerin sağlık, hastalık ve iyileştirmede oynadağı rolü açıklamak |
Bu ders sosyoloji biliminin temel konularını ele alır. Bu derste toplumlar, kültürler, toplumsal yapı ve kurumlar, toplumsal tabakalaşma ve eşitsizlik gibi sosyolojinin temel araştırma alanına giren konulara yer verilecek, sosyolojinin temel metotları açıklanacak ve farklı açıklamalara sahip teoriler incelenecektir. Ayrıca bu derste sağlık sosyolojisinin temel konularına yer verilecek, toplumsal, kültürel, siyasi ve ekonomik faktörlerin sağlık ve hastalık konuları üzerindeki önemi vurgulanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sosyolojiye giriş: Temel kavramlar ve Sosyolojinin Tarihçesi | Sağlık Sosyolojisi- Zafer Cirhinlioğlu |
2) | Sosyolojiye giriş: Sosyolojide araştırma yöntem ve teknikleri | |
3) | Toplumlar ve Kültür | |
4) | Toplumsallaşma ve Toplumsal Gruplar | |
5) | Toplumsal Tabakalaşma | |
6) | Konu tekrarı ve vize | Vize |
7) | Toplumsal kurumlar-1 (Aile kurumu ve Eğitim kurumu) | |
8) | Toplumsal kurumlar-2 (Ekonomi ve Siyasal Kurumlar) | |
9) | Sağlık sosyolojisi-1 | |
10) | Sağlık sosyolojisi-2 | |
11) | Sağlık sosyolojisi-3 | |
12) | Konu tekrarı ve vize | Konu tekrarı ve vize |
13) | Toplumsal eşitsizlikler-1 | |
14) | Toplumsal eşitsizlikler-2 |
Ders Notları / Kitaplar: | Sosyolojiye Giriş- Gönül İÇLİ Sağlık Sosyolojisi- Zafer Cirhinlioğlu |
Diğer Kaynaklar: | Sosyolojiye Giriş-Prof.Dr.Enver ÖZKALP Toplumbilimsel Düşün- C. Wright MILLS Toplum Bilimlerine Giriş- Barlas TOLAN Additional readings will be announced. Ek okumalar duyurulacaktır. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 80 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 3 |
2) | Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. | 2 |
5) | Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 1 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. | 5 |
7) | Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 5 |
8) | Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. | 4 |
9) | Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. | 2 |
10) | Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 2 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 2 |