YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW3312 | Toplu İş Hukuku | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Mühendislik bölümü öğrencileri ileride çalışma hayatına atılmaları ile birlikte sendikalaşma ve buna bağlı haklara sahip olacaklardır. Bu kişiler görevleri gereği çoğu zaman işveren vekili konumunda olduklarından toplu görüşme sürecinde yer alabilmektedir. Kimi zaman da kendileri de iş sözleşmesi ile çalışan işçi konumunda oldukları için işçi sendikasına üyelikleri söz konusu olacaktır. Bu nedenlerle sendikalaşma, toplu görüşme, toplu sözleşme ve grev lokavt konularına vakıf olmaları gerekmektedir. Dersin amacı öğrencilere bu temel bilgileri kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Toplu İş Hukukunun işçi, işveren ve işveren vekili gibi temel kavramlarını tanımlar. II. İşçi topluluklarının işverenler, işverenlerin de işçi toplulukları karşısındaki haklarını inceler. III. Sosyal taraflar arasında çalışma koşullarının belirlenmesi yöntemlerini ve bunların hukuk kuralları içinde uygulanmasının şartlarını tespit eder. Hak ve menfaat uyuşmazlığı arasındaki farkları değerlendirir. IV. Toplu İş Sözleşmesi düzeylerini tespit eder, her toplu iş sözleşmesi düzeyinin koşullarını analiz eder. V. Çalışanların sendikal-toplu sözleşme hakları ve grev hakkını inceler. VI. Çalıştıranların sendikal hakları-toplu sözleşme ve lokavt haklarını inceler. VII. Toplu mücadele araçlarının (grev/lokavt) silahların eşitliği kuralına uygun olarak uygulanmasındaki ve barışçı çözüm yollarına başvurulmasındaki toplum yararını analiz eder. VIII. Mukayeseli hukuk düzenlemelerini iç hukuk düzenlemeleri ile kıyaslar. |
1. Hafta : Sendikalar: Sendika Kavramı ve Sendikacılığın Kısa Tarihçesi, Sendikanın Tanımı ve Unsurları, Sendika Özgürlüğü Kavramı 2. Hafta : Sendika Üyeliği: Üyeliğin Koşulları, Üyelikten Doğan Hak ve Borçlar, Sendika Üyeliği Güvencesi, Sendikaların Faaliyetleri 3. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Hakkı ve Özerkliği, Toplu İş Sözleşmesinin Tanımı, İçeriği ve Hukuki Niteliği 4. Hafta : Toplu İş Sözleşmesinin Düzeyleri: İşyeri ve İşyerleri (Grup) Toplu İş Sözleşmesi, İşletme Toplu İş Sözleşmesi 5. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Ehliyet ve Yetkisi, Yetki İtirazı, Toplu Görüşmeye Çağrı ve Toplu Görüşme 6. Hafta : Pratik Çalışma 7. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Hükümleri, Toplu İş Sözleşmesinin Kişiler, Yer ve Süre Açısından Kapsamı 8. Hafta : Vize Haftası 9. Hafta : Toplu İş Sözleşmesinin Yer ve Süre Açısından Kapsamı, Toplu İş Sözleşmesinde Değişiklik Yapılması, Toplu İş Sözleşmesinin Uygulanması, Hükümsüzlüğü ve İptali 10. Hafta : Toplu İş Uyuşmazlıkları Kavramı ve Türleri, 11. Hafta : Arabuluculuk Kavramı: Olağan Arabuluculuk, Olağanüstü Arabuluculuk ve Arabuluculuk Sisteminin Eleştirisi, Tahkim 12. Hafta : Grev: Grev ve Lokavtın Eşitliği Sorunu, Yasal Grevin Unsurları ve Sonuçları, 13. Hafta : Lokavt: Lokavtın Tanımı ve Unsurları, Yasal Lokavtın Unsurları ve Sonuçları 14. Hafta : Yasa Dışı Grev ve Lokavt Türleri, Yasa Dışı Grev ve Lokavtın Sonuçları 15. Hafta : Yasal Grev ve Lokavtın Sona Ermesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sendikalar: Sendika Kavramı ve Sendikacılığın Kısa Tarihçesi, Sendikanın Tanımı ve Unsurları, Sendika Özgürlüğü Kavramı | |
2) | Sendika Üyeliği: Üyeliğin Koşulları, Üyelikten Doğan Hak ve Borçlar, Sendika Üyeliği Güvencesi, Sendikaların Faaliyetleri | |
3) | Toplu İş Sözleşmesi Hakkı ve Özerkliği, Toplu İş Sözleşmesinin Tanımı, İçeriği ve Hukuki Niteliği | |
4) | Toplu İş Sözleşmesinin Düzeyleri: İşyeri ve İşyerleri (Grup) Toplu İş Sözleşmesi, İşletme Toplu İş Sözleşmesi | |
5) | Toplu İş Sözleşmesi Ehliyet ve Yetkisi, Yetki İtirazı, Toplu Görüşmeye Çağrı ve Toplu Görüşme | |
6) | Pratik Çalışma | |
7) | Toplu İş Sözleşmesi Hükümleri, Toplu İş Sözleşmesinin Kişiler, Yer ve Süre Açısından Kapsamı | |
8) | Toplu İş Sözleşmesinin Yer ve Süre Açısından Kapsamı, Toplu İş Sözleşmesinde Değişiklik Yapılması, Toplu İş Sözleşmesinin Uygulanması, Hükümsüzlüğü ve İptali | |
9) | Toplu İş Uyuşmazlıkları Kavramı ve Türleri | |
10) | Arabuluculuk Kavramı: Olağan Arabuluculuk, Olağanüstü Arabuluculuk ve Arabuluculuk Sisteminin Eleştirisi, Tahkim | |
11) | Grev: Grev ve Lokavtın Eşitliği Sorunu, Yasal Grevin Unsurları ve Sonuçları | |
12) | Lokavt: Lokavtın Tanımı ve Unsurları, Yasal Lokavtın Unsurları ve Sonuçları | |
13) | Yasa Dışı Grev ve Lokavt Türleri, Yasa Dışı Grev ve Lokavtın Sonuçları | |
14) | Yasal Grev ve Lokavtın Sona Ermesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Tankut Centel/Murat Demircioğlu, İş Hukuku,Beta Yayınları, İstanbul 2013. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, Mimoza Yayınları, Konya 2011. Ercan Akyiğit, İş Hukuku, Seçkin Yayınları, Ankara 2010. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Uygulama | 1 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 |
Final | 1 | 3 |
Toplam İş Yükü | 100 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. |