GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LAW3311 | Bireysel İş İlişkileri Hukuku | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Mühendislik bölümü öğrencileri ileride çalışma hayatına atıldıklarında görevleri gereği işçilerle ilişki içinde olacaklarından, kimi zaman da kendileri de iş sözleşmesi ile çalışan işçi konumunda olacaklarından öğrencilerin çalışma hukukunun temel konularına vakıf olmaları gerekmektedir. Dersin amacı öğrencilere bu temel bilgileri kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. İş Hukukunun işçi, işveren, alt işveren ve işçi benzerleri gibi temel kavramlarını tanımlar. II. İş sözleşmesi türlerini tespit eder, her iş sözleşmesi türünün hukuki hüküm ve sonuçlarını analiz eder. III. İş Sözleşmesini diğer iş görme edimi içeren sözleşmelerden ayırt eder. IV. İşçinin iş sözleşmesinden doğan hak ve borçlarını tanımlar. V. İşverenin iş sözleşmesinden doğan hak ve borçlarını tanımlar. VI. İşçinin iş sözleşmesi sona erdikten sonra devam eden borçlarını analiz eder. VII. İş güvencesi sistemine tabi olan işçilerin hangi özellikleri taşıması gerektiğini analiz eder. VIII. İşçilik alacaklarını, özellikle ücret ve tazminatları tespit eder ve alacak tutarlarını belirler. IX. İşçi ve işverenler tarafından iş sözleşmesinin feshini ve feshin hukuki sonuçlarını değerlendirir. X. İş sözleşmesinin devamında iş ilişkisinin çalışma süreleri, dinlenme ve izinler açısından tabi olduğu hukuk kurallarını analiz eder. |
1. Hafta : İş Hukukuna Yön Veren Temel İlkeler ve İş Hukuku Kavramı 2. Hafta : İş Hukukunun Kaynakları ve Temel Kavramlardan İşçi ve İşçi Benzerleri 3. Hafta : Temel Kavramlardan İşyeri ve İşveren Tanımları, Alt İşveren Kavramı, Asıl İşveren-Alt İşveren İlişkisinin Sınırları ve Hukuki Sonuçları 4. Hafta : İş Sözleşmesinin Tanımı ve Unsurları, Kurulması ve İş Sözleşmesinin Türleri: Sürekli-Süreksiz İş Sözleşmeleri, Tam-Kısmi Süreli İş Sözleşmeleri ve Bunların Alt Türleri 5. Hafta : Pratik Çalışma 6. Hafta : İş Sözleşmesinin Değişik Türleri: Mevsimlik İş Sözleşmeleri, Deneme Süreli İş Sözleşmeleri ve Ödünç (Geçici) İş İlişkisi 7. Hafta : İşçi Borçları: İş Görme Edimi, İtaat Borcu, Sadakat Borcu, Rekabet Etmeme Borcu 8. Hafta : Vize Haftası 9. Hafta : İşveren Borçları: Ücret borcu ile Ücret Kavramı ve Türleri 10. Hafta : İşveren Borçları: Eşit Davranma Borcu ve Borcun Niteliği, İşçiyi Gözetme Borcu ve İş Sözleşmesinin Askı Hali 11. Hafta : İş Sözleşmesinin Sona Ermesi ve İhbar Önelli Fesih 12. Hafta : İş Güvencesi Sistemi: Geçerli Nedenle Fesih-Haklı Nedenle Fesih Ayırımı 13. Hafta : İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları: Kıdem Tazminatı, Çalışma Belgesi ve İbraname 14. Hafta : Pratik Çalışma ve Küçük Sınav (Quiz) 15. Hafta : İşin Düzenlenmesi: Çalışma ve Dinlenme Süreleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İş Hukukuna Yön Veren Temel İlkeler ve İş Hukuku Kavramı | |
2) | İş Hukukunun Kaynakları ve Temel Kavramlardan İşçi ve İşçi Benzerleri | |
3) | Temel Kavramlardan İşyeri ve İşveren Tanımları, Alt İşveren Kavramı, Asıl İşveren-Alt İşveren İlişkisinin Sınırları ve Hukuki Sonuçları | |
4) | İş Sözleşmesinin Tanımı ve Unsurları, Kurulması ve İş Sözleşmesinin Türleri: Sürekli-Süreksiz İş Sözleşmeleri, Tam-Kısmi Süreli İş Sözleşmeleri ve Bunların Alt Türleri | |
5) | Pratik Çalışma | |
6) | İş Sözleşmesinin Değişik Türleri: Mevsimlik İş Sözleşmeleri, Deneme Süreli İş Sözleşmeleri ve Ödünç (Geçici) İş İlişkisi | |
7) | İşçi Borçları: İş Görme Edimi, İtaat Borcu, Sadakat Borcu, Rekabet Etmeme Borcu | |
8) | İşveren Borçları: Ücret borcu ile Ücret Kavramı ve Türleri | |
9) | İşveren Borçları: Eşit Davranma Borcu ve Borcun Niteliği, İşçiyi Gözetme Borcu ve İş Sözleşmesinin Askı Hali | |
10) | İş Sözleşmesinin Sona Ermesi ve İhbar Önelli Fesih | |
11) | İş Güvencesi Sistemi: Geçerli Nedenle Fesih-Haklı Nedenle Fesih Ayırımı | |
12) | İş Sözleşmesinin Feshinin Hukuki Sonuçları: Kıdem Tazminatı, Çalışma Belgesi ve İbraname | |
13) | Pratik Çalışma ve Küçük Sınav (Quiz) | |
14) | İşin Düzenlenmesi: Çalışma ve Dinlenme Süreleri |
Ders Notları / Kitaplar: | Tankut Centel/Murat Demircioğlu, İş Hukuku,Beta Yayınları, İstanbul 2012. Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, Mimoza Yayınları, Konya 2011. Ercan Akyiğit, İş Hukuku, Seçkin Yayınları, Ankara 2010. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 65 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 35 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 65 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 2 | 32 |
Uygulama | 2 | 2 | 4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 88 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 2 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 3 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |