GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POV4411 Sanat Tarihi Konuları Güz 2 2 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. DENİZ EYÜCE ŞANSAL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu sanat tarihi dersi, fotoğrafın icadından başlayarak ve film ve video alanında hareketli imge teknolojilerinde yaşanan son gelişmeleri ele alarak, farklı coğrafyalarda çeşitli resimsel ve uzamsal sanatlarda hakim olan bazı konu başlıklarını sanat tarihi ve sanat teorisi perspektiflerinden inceleyecektir. Ders, bir yandan sanat gelenekleri ve bu yeni imge yaratım teknolojileri arasındaki ilişkileri değerlendirecek; diğer yandan 19. yüzyıl’ın ortalarından itibaren sanat uygulamaları ve teorilerindeki değişim ve başkalaşımlardaki diğer bir dizi faktörü ele alacaktır. Ancak aslen, kameralarla yapılan ya da kameralarla ilişkili, farklı eser türlerinin son dönemde ortaya çıkışına odaklanacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bir dizi modern sanat akımıyla ilişkili sanatçıların eserlerini tanır.
2. Alternatif anlama biçimlerini ve modern sanatın bu geleneğini değerlendirir.
3. Geçerli sanat tanımlarıyla ilişkili fotoğrafik, filmsel ve video imgelerin durumuyla ilgili tartışmaları tanır.
4. Görsel sanatlardaki farklı modernizm biçimlerini tanır. ve bunlarla ilişkili belirli eserleri ayırt eder.
5. Modern sanatın ilerlemeci anlatımlardaki farklı kırılmalarını tanır ve değerlendirir.
6. Olaylar, performans, enstalasyon ve müdahaleyi içine alan görsel sanatlardaki türsel yeniliklerle ilişkili eserlerin ortaya çıkışını tanır ve değerlendirir.
7. Görsel sanatlardaki postmodern anlatıları tanır ve ayırt eder.
8. Kameradaki, galeri ya da herhangi bir yerdeki eserlerin son dönem etkilerini, amaçlarını ve gelişimlerini eleştirel biçimde ayırt eder.
9. Kamera ödevi hazırlıkları içindeki modern ve postmodern sanattaki yeniliklere karşılık verir.

Dersin İçeriği

Öğrenciler, realism, empresyonizm, kübizm, sürrealizm, soyut ekspresyonizm, konseptüalizm ve minimalizmi de içine alan bir dizi akım halinde modern sanat anlatılarını olduğu kadar, diğer analiz faktör ve biçimlerini vurgulayan anlatıları tanımayı da bekleyebilir. Daha geleneksel türlerin ve sanat araçlarının yanısıra fotoğraf, film ve videoyu kullanan eserler de tanıtılır. Belirli modernizm ve postmodernizm anlatılarıyla sanatın değeriyle ve amacıyla ilgili eleştirel tartışmalar özetlenir. Bunlar, son dönem sanatın, sanat ifadeleri ve etkilerinin eleştirel incelemeleri yoluyla deneylenir.
Öğrenciler, sanat, gelenekler, kurumlar ve bilgi arasındaki ilişki hakkında eleştirel sorular sormaya ve eleştiri için ilgilerini çeken çalışmayı önermeye cesaretlendirilir. Gerekli yerlerde Türk sanatçıların eserleri tanıtılır. Dersteki tartışmalar ve fikirlerle ilgili olarak oluşturulacak üç kamera ödevine yer verilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş – Sanat ve kurumları: akademiler, müzeler, galeriler.
2) Realizmden Sürrealizme. Okuma: Gombrich, E.H. ‘Permanent Revolution: The nineteenth century’, ‘In Search of New Standards: The late nineteenth century’, and ‘Experimental Art: The first half of the twentieth century’, in The Story of Art, 499-555 and 557-97.
3) Modern sanat akımları: ‘-izm’lerin avantajları ve dezavantajları. Ödev I. Okuma: Richard R. Brettel, ‘Realism to Surrealism’, 11-47.
4) Fotoğraf, sanat ve modern görsel kültür. Okuma: Brettel, ‘Photography’, 74-8; ‘Representation, Vision, and “Reality”: the Art of Seeing’, 83-103; and ‘Fragmentation, dislocation and recombination’, 120-3.
5) Savaş sonrası sanat ve modernizmler: Soyut Ekspresyonizm, Yeni Dadacılık ve Pop. Okuma: Gombrich, E.H. ‘A Story Without End: The triumph of Modernism’, 599-626 and Hopkins, D. ‘The Politics of Modernism: Abstract Expressionism and the European Informal’, ‘Duchamp’s Legacy: The Rauschenberg-Johns Axis’ and ‘The Artist in Crisis: From Bacon to Beuys’, 5-34, 37-93 and ‘Blurring Boundaries: Pop Art, Fluxus, and their Effects’, 95-128.
6) Minimalizm, Konseptüalizm, performans ve video kullanımı Okuma: Hopkins, ‘Modernism in Retreat: Minimalist Aesthetics and Beyond’ and ‘The Death of the Object: The Move to Conceptualism’, 131-95.
7) Tekrar ve ödev değerlendirmesi. Ödevler üzerine çalışma.
8) Ödev 2 Ödevler üzerine çalışma.
9) Postmodernizmler, melez türler ve kültürler. Okuma: Hopkins, ‘Postmodernism: Theory and Practice in the 1980s’ and ‘Into the 1990s’, 197-245.
10) Son dönem sanatında güncel konular-I: fotografik imge, nesnellik, hafıza, tarih. Okuma: Campany, D. ‘Survey’, Art and Photography, 11-45; works from Art and Photography, 46-87.
11) Son dönem sanatında güncel konular-II: fotografik imge, vücut, kimlik ve gündelik hayat. Okuma: Works from Art and Photography, 88-133.
12) Son dönem sanatında güncel konular-III: stüdyo imgeleri, reprodüksiyon ve simulasyon, kültür olarak doğa. Okuma: Works from Art and Photography, 134-205.
13) Son dönem sanatının güncel konular-IV: galeri-gösterideki hareketli imge, benimseme, mahremiyet, zamansallık. Okuma: Newman, M. ‘Moving Image in the Gallery since the 1990s’, Film and Video Art, 86-121.
14) Ödev 3 Ödevler üzerine çalışma.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: GOMBRICH, E.H. (1995). The Story of Art. 16th edition, London: Phaidon. [relevant chapters]
Diğer Kaynaklar: 1. BRETTEL, Richard R. (1999). Modern Art. 1851-1929. Oxford: Oxford University Press. [extracts]
2. CAMPANY, David. (2003). Art and Photography. London: Phaidon.
3. COMER, Stuart (ed.). (2009). Film and Video Art. London: Tate Gallery.
4. HOPKINS, David. (2000). After Modern Art. 1945-2000. Oxford: Oxford University Press.
5. www.artarchive.com & The Heilbrunn Timeline of Art History (by the Metropolitan Museum of Art, New York)www.metmuseum.org/toah.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 3 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 4 52
Ödevler 3 8 24
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 120

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.