DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4935 | Sahne Anlatı Analizi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Endüstri Profesyonellerinden Konuk Konuşmalar: Film sahnelerinin analizi ve senaryo yorumlaması üzerine bilgiler almak. Senaryo Yazma Teknikleri Üzerine Atölye Çalışmaları: Öğrencilere senaryo yazma tekniklerini öğretmek ve anlamalarını derinleştirmek. Tematik ve Görsel Unsurlar Üzerine Tartışma Oturumları: Ekranda izlenen filmlerin temalarını, görsel tarzını ve sembolizmi inceleme. Yönetmenler ve Görüntü Yönetmenleri ile Soru-Cevap Oturumları: Öğrencilerin doğrudan sorularını sorma fırsatı. Öğrenci Tarafından Sunulan Sahne Analizi Sunumları: Öğrencilerin kendi analizlerini sunarak materyalle daha derinlemesine bir şekilde ilgilenmelerini sağlama. |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı kurmaca sinemanın nasıl işlediğini estetik bir perspektiften öğretmektir. Derste örnek filmler izlenir, orijinal senaryoları ve final ürün analiz edilerek iki temel sorunun cevabı aranır. 1) Yönetmenin film ile yaratmak istediği etki nedir? 2) Bu etkiyi yaratmak için yönetmen sinemanın öğelerini nasıl kullanmaktadır? "Sinemanın öğeleri" ile özellikle senaryodaki anlatı yapısı; oyuncuların, mekanların, ışığın, kamera pozisyonlarının ve objektiflerin seçimi; oyunculuk tarzı; kurgu yaklaşımı; müziğin ve sesin kullanımı; ve bütün bu öğelerin bir araya gelerek yarattığı, sinematik bir anlayışla "bakış açısı" kastedilmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Bir sahneyi planlara ve kamera pozisyonlarına parçalayarak izleyebilir 2. Senaryo ile tamamlanmış filmi karşılaştırıp, farklılıklarla ilgili değerlendirmeler yapabilir 3. Kurmaca film yapmanın "bir etki yaratımı" ile "bir öykü anlatımının" bir araya ve karşı karşıya gelmesiyle ortaya çıktığını anlar 4. Yönetmenin filmde ortaya çıkarmak istediği etkiyi çözümleyebilir 5. Öyküsel sinemada "bakış açısı'nın" kurmaca sinemada ne olduğunu, sinematik olarak nasıl oluşturulduğunu ve anlatım ve anlatı yapısı terimleriyle değerlendirebilir. |
Bu ders, kurmaca sinemanın estetik işleyişini anlamak amacıyla; senaryodaki anlatı yapısı, oyunculuk, mekan, ışık, kamera pozisyonları, objektif seçimi, kurgu, müzik ve ses kullanımı gibi sinemanın temel öğelerini örnek film gösterimleri, orijinal senaryo-final ürün analizleri, vaka incelemeleri ve grup tartışmalarıyla ele alarak, yönetmenin yaratmak istediği etkiyi ve bu etkiyi oluşturmak için kullandığı sinema öğelerinin işlevini kapsamlı bir şekilde inceleyen bir müfredat sunar. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ders tanıtımı. | yok |
2) | “Sideways” filminin gösterimi. Bir sahneyi parçalarına ayırmayı öğrenme. Konvansiyonel anlatı diline giriş. | |
3) | "The Insider” filminin gösterimi. Duygusal açıdan derin bir bakış açısı ortaya çıkarma ve objectif seçimi. | |
4) | “Lost Highway” filminin gösterimi. Bilinçaltına odaklanarak bakış açısı üzerinde çalışmayı ilerletme. Dinamik ses miksajı ile bakış açısı üzerinde oynama ve bakış açısını kaydırma. | |
5) | “La Promesse” filminin gösterimi. Doğallığı anlama ve sinemada nasıl oluşturulduğu üzerinde çalışma. Duygusal alanda kısıtlanmış bakış açısı. | |
6) | “Elephant” filminin gösterimi. İzleyicinin beklentisinin üzerinde kısıtlanmış bakış açısı. Büyük ölçekli anlatı yapılarına giriş. | |
7) | “Days of Heaven” filminin gösterimi. Anlatıda eksiltilmiş bakış açısı. | |
8) | “Bad Lands” filminin gösterimi. Yer değiştiren bakış açısını ve duygusal etkisini anlama. | |
9) | “The Limey” filminin gösterimi. Anlatıda bakış açısının belirsizliği üzerine tartışma. | |
10) | “The Office” & “Curb Your Enthusiasm” dizilerinin gösterimi. Geleneksel sit-com öğelerini anlama ve yapıdaki yeni yönelimler. | |
11) | “Crouching Tiger, Hidden Dragon” filminin gösterimi. Tür beklentisi kavramı. Aksiyon sekanslarının biçimsel özellikleri ve onlarla oynama. | |
12) | “Secrets and Lies” filminin gösterimi. Karakterin derinleştirilmesi, çoklu kısıtlanmış bakış açıları | |
13) | “L’Argent" filminin gösterimi. Sinematik etkinin ortaya çıkarılması için yapısal özelliklerin kısıtlanması.. | |
14) | “Dark Water” filminin gösterimi. Korku türünde etkiler yaratmak için sinematik öğelerin ve bakış açısının kullanımı. Son ders. Dönem boyunca çalışılan konuların üzerinden gidilmesi ve sinema işlerinde anlatının nasıl işlediğine dair resmi tamamlama. |
Ders Notları / Kitaplar: | Steve D. Katz'in "Shot for Shot" adlı kitabı, klasik ve çağdaş filmlerden bireysel sahnelerin detaylı analizleri aracılığıyla film yönetmenliğinin sanatını keşfeden kapsamlı bir rehberdir. Kitap, yönetmenlerin sahneleri nasıl planladığını, çektiğini ve kurguladığını pratik bilgilerle sunar, çekim kompozisyonu, kamera hareketleri ve genel görsel hikaye anlatımının önemini vurgular. Katz, ikonik sahneleri çözümleyerek yönetmenlerin yaptığı seçimleri ortaya koyar, böylece okuyucular, alandaki ustaların kullandığı tekniklerden öğrenme fırsatı bulur. Bu kitap, öğrenciler, sinemacılar ve yönetmenlik zanaatına ilgi duyan herkes için paha biçilmez bir kaynaktır. |
Diğer Kaynaklar: | The book "Shot for Shot" by Steve D. Katz is a comprehensive guide that explores the art of film directing through detailed analysis of individual scenes from classic and contemporary films. It provides practical insights into how directors plan, shoot, and edit scenes, emphasizing the importance of shot composition, camera movement, and the overall visual storytelling. Katz breaks down iconic scenes to reveal the choices made by directors, allowing readers to learn from the techniques used by masters in the field. This book is invaluable for students, filmmakers, and anyone interested in the craft of directing. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 6 | % 40 |
Sunum | 2 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Ödevler | 6 | 6 | 36 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 130 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki teorik ve metodolojik yaklaşımları, kanıt-temelli ilkeleri ve bilimsel literatürü uygulamalarında sistematik olarak kullanmak. | 2 |
2) | Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, iyileştirilmesi ve geliştirilmesi için teorik ve uygulama bilgisine sahip olmak. | 2 |
3) | Dil ve Konuşma Terapisi alanındaki uygulama ve araştırmalarda bilişim ve sağlık teknolojilerini kullanmak. | 1 |
4) | Farklı ortamlarda, danışanları ve iş arkadaşlarıyla etkili profesyonel ilişkilerin başlatılması için etkin bir şekilde iletişim kurmak. | 1 |
5) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 1 |
6) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
7) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 3 |
8) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
9) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 3 |
10) | Diğer terapistlerin yetiştirilmesi, sağlık profesyonellerinin ve bireylerin eğitilmeleri için sorumluluk almak ve tüm süreçlere aktif bir şekilde katılmak. | 3 |
11) | Terapi uygulamalarını, içinde bulunduğu toplumun kültürel farklılıklarını ve bu toplum içindeki farklı grupların farklı sağlık ihtiyaçlarını da dikkate alarak gerçekleştirmek. | 3 |