İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV4935 Sahne Anlatı Analizi Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Opsiyonel Program Bileşenleri: Endüstri Profesyonellerinden Konuk Konuşmalar: Film sahnelerinin analizi ve senaryo yorumlaması üzerine bilgiler almak. Senaryo Yazma Teknikleri Üzerine Atölye Çalışmaları: Öğrencilere senaryo yazma tekniklerini öğretmek ve anlamalarını derinleştirmek. Tematik ve Görsel Unsurlar Üzerine Tartışma Oturumları: Ekranda izlenen filmlerin temalarını, görsel tarzını ve sembolizmi inceleme. Yönetmenler ve Görüntü Yönetmenleri ile Soru-Cevap Oturumları: Öğrencilerin doğrudan sorularını sorma fırsatı. Öğrenci Tarafından Sunulan Sahne Analizi Sunumları: Öğrencilerin kendi analizlerini sunarak materyalle daha derinlemesine bir şekilde ilgilenmelerini sağlama.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı kurmaca sinemanın nasıl işlediğini estetik bir perspektiften öğretmektir. Derste örnek filmler izlenir, orijinal senaryoları ve final ürün analiz edilerek iki temel sorunun cevabı aranır. 1) Yönetmenin film ile yaratmak istediği etki nedir? 2) Bu etkiyi yaratmak için yönetmen sinemanın öğelerini nasıl kullanmaktadır? "Sinemanın öğeleri" ile özellikle senaryodaki anlatı yapısı; oyuncuların, mekanların, ışığın, kamera pozisyonlarının ve objektiflerin seçimi; oyunculuk tarzı; kurgu yaklaşımı; müziğin ve sesin kullanımı; ve bütün bu öğelerin bir araya gelerek yarattığı, sinematik bir anlayışla "bakış açısı" kastedilmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bir sahneyi planlara ve kamera pozisyonlarına parçalayarak izleyebilir
2. Senaryo ile tamamlanmış filmi karşılaştırıp, farklılıklarla ilgili değerlendirmeler yapabilir
3. Kurmaca film yapmanın "bir etki yaratımı" ile "bir öykü anlatımının" bir araya ve karşı karşıya gelmesiyle ortaya çıktığını anlar
4. Yönetmenin filmde ortaya çıkarmak istediği etkiyi çözümleyebilir
5. Öyküsel sinemada "bakış açısı'nın" kurmaca sinemada ne olduğunu, sinematik olarak nasıl oluşturulduğunu ve anlatım ve anlatı yapısı terimleriyle değerlendirebilir.

Dersin İçeriği

Bu ders, kurmaca sinemanın estetik işleyişini anlamak amacıyla; senaryodaki anlatı yapısı, oyunculuk, mekan, ışık, kamera pozisyonları, objektif seçimi, kurgu, müzik ve ses kullanımı gibi sinemanın temel öğelerini örnek film gösterimleri, orijinal senaryo-final ürün analizleri, vaka incelemeleri ve grup tartışmalarıyla ele alarak, yönetmenin yaratmak istediği etkiyi ve bu etkiyi oluşturmak için kullandığı sinema öğelerinin işlevini kapsamlı bir şekilde inceleyen bir müfredat sunar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı. yok
2) “Sideways” filminin gösterimi. Bir sahneyi parçalarına ayırmayı öğrenme. Konvansiyonel anlatı diline giriş.
3) "The Insider” filminin gösterimi. Duygusal açıdan derin bir bakış açısı ortaya çıkarma ve objectif seçimi.
4) “Lost Highway” filminin gösterimi. Bilinçaltına odaklanarak bakış açısı üzerinde çalışmayı ilerletme. Dinamik ses miksajı ile bakış açısı üzerinde oynama ve bakış açısını kaydırma.
5) “La Promesse” filminin gösterimi. Doğallığı anlama ve sinemada nasıl oluşturulduğu üzerinde çalışma. Duygusal alanda kısıtlanmış bakış açısı.
6) “Elephant” filminin gösterimi. İzleyicinin beklentisinin üzerinde kısıtlanmış bakış açısı. Büyük ölçekli anlatı yapılarına giriş.
7) “Days of Heaven” filminin gösterimi. Anlatıda eksiltilmiş bakış açısı.
8) “Bad Lands” filminin gösterimi. Yer değiştiren bakış açısını ve duygusal etkisini anlama.
9) “The Limey” filminin gösterimi. Anlatıda bakış açısının belirsizliği üzerine tartışma.
10) “The Office” & “Curb Your Enthusiasm” dizilerinin gösterimi. Geleneksel sit-com öğelerini anlama ve yapıdaki yeni yönelimler.
11) “Crouching Tiger, Hidden Dragon” filminin gösterimi. Tür beklentisi kavramı. Aksiyon sekanslarının biçimsel özellikleri ve onlarla oynama.
12) “Secrets and Lies” filminin gösterimi. Karakterin derinleştirilmesi, çoklu kısıtlanmış bakış açıları
13) “L’Argent" filminin gösterimi. Sinematik etkinin ortaya çıkarılması için yapısal özelliklerin kısıtlanması..
14) “Dark Water” filminin gösterimi. Korku türünde etkiler yaratmak için sinematik öğelerin ve bakış açısının kullanımı. Son ders. Dönem boyunca çalışılan konuların üzerinden gidilmesi ve sinema işlerinde anlatının nasıl işlediğine dair resmi tamamlama.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Steve D. Katz'in "Shot for Shot" adlı kitabı, klasik ve çağdaş filmlerden bireysel sahnelerin detaylı analizleri aracılığıyla film yönetmenliğinin sanatını keşfeden kapsamlı bir rehberdir. Kitap, yönetmenlerin sahneleri nasıl planladığını, çektiğini ve kurguladığını pratik bilgilerle sunar, çekim kompozisyonu, kamera hareketleri ve genel görsel hikaye anlatımının önemini vurgular. Katz, ikonik sahneleri çözümleyerek yönetmenlerin yaptığı seçimleri ortaya koyar, böylece okuyucular, alandaki ustaların kullandığı tekniklerden öğrenme fırsatı bulur. Bu kitap, öğrenciler, sinemacılar ve yönetmenlik zanaatına ilgi duyan herkes için paha biçilmez bir kaynaktır.
Diğer Kaynaklar: The book "Shot for Shot" by Steve D. Katz is a comprehensive guide that explores the art of film directing through detailed analysis of individual scenes from classic and contemporary films. It provides practical insights into how directors plan, shoot, and edit scenes, emphasizing the importance of shot composition, camera movement, and the overall visual storytelling. Katz breaks down iconic scenes to reveal the choices made by directors, allowing readers to learn from the techniques used by masters in the field. This book is invaluable for students, filmmakers, and anyone interested in the craft of directing.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 6 % 40
Sunum 2 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 2 3 6
Ödevler 6 6 36
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2) Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4) İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi.
5) İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. 3
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. 4
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12) Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi.