LOJİSTİK YÖNETİMİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV3968 | Sinematografi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. AYKUT ALP ERSOY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | 1. Kamera ve Aydınlatma Atölyeleri - İleri düzey kamera teknikleri ve aydınlatma kurulumlarına odaklanan özel atölyelere katılın. - Profesyonel ekipmanla ve kontrollü bir ortamda gerçek dünya senaryolarında uygulamalı deneyim kazanın. 2. Sektör Konuk Dersleri - Deneyimli sinematograflar, aydınlatma teknisyenleri ve sektör profesyonellerinden dersler alarak, film prodüksiyonundaki güncel uygulamalar ve trendler hakkında bilgi edinin. 3. Prodüksiyon Stüdyolarına Saha Gezileri - Profesyonel film ve televizyon prodüksiyon stüdyolarını ziyaret ederek, kamera ve aydınlatma kurulumlarında kullanılan ekipman ve teknikleri gözlemleyin. - Büyük ölçekli prodüksiyonların nasıl yönetildiğini görmek için rehberli turlara katılın. 4. İş Birlikçi Öğrenci Projeleri - Kamera ve aydınlatma tekniklerini takım tabanlı bir ortamda uygulamak için diğer öğrencilerle iş birliği yaparak film projelerinde çalışın. - Yönetmenlik, prodüksiyon ve montaj gibi diğer yaratıcı disiplinlerle çapraz departmanlı iş birliğine katılın. 5. Kamera ve Aydınlatma Ekipman Eğitimi - DSLR kameralar, film kameraları, aydınlatma rig'leri ve modifiye ekipmanları gibi sektör standardı kameralar ve aydınlatma ekipmanlarını kullanma üzerine eğitim oturumlarına katılın. 6. Film Gösterimleri ve Analiz - Kamera çalışması ve aydınlatmanın etkili kullanımı üzerine odaklanan film gösterimlerine katılın, ardından görsel hikâye anlatım tekniklerini tartışın ve analiz edin. 7. Yaratıcı Aydınlatma Zorlukları - Öğrencilerin belirli duygusal tonları veya görsel stilleri başarmak için bir sahneyi aydınlatma görevini yerine getirecekleri yaratıcı aydınlatma zorluklarına katılın. 8. Staj veya Çalışma Deneyimi - Gerçek film setlerinde staj yaparak veya çalışarak pratik deneyim kazanın, kamera ve aydınlatma departmanlarında profesyonellere gölge yapın. - Sektör iş akışlarını gözlemleyin ve gerçek dünya prodüksiyon ortamlarına maruz kalın. 9. Film Festivali Katılımı - Öğrenci projelerinizi film festivallerine göndererek kamera ve aydınlatma becerilerinizi sergileyin. - Yeni trendleri öğrenmek ve sektördeki profesyonellerle ağ kurmak için festivallere katılın. 10. Ses ve Görsel Efektler ile İş Birliği - Ses tasarımı ve görsel efekt öğrencileriyle iş birliği yaparak, aydınlatma ve kamera çalışmalarını ses ve post-prodüksiyon öğeleriyle birleştirin, böylece genel hikâye anlatım sürecini güçlendirin. |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere kamera operasyonu ve aydınlatma tekniklerini, set ortamında iş birliği içinde çalışma pratiği yaparak öğretmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, görsel olarak etkileyici sahneler oluşturma konusunda uygulamalı deneyim kazanacak, kamera hareketleri, kompozisyon ve aydınlatmanın anlatı ve atmosferi güçlendirmedeki etkileşimini anlayacaklardır. Pratik alıştırmalar ve takım çalışması yoluyla, profesyonel film ve video prodüksiyonunda gerekli olan teknik yeterlilik ve yaratıcı problem çözme becerilerini geliştireceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler şunları yapabilecektir: 1. Kamera Ekipmanını Kullanmak - Farklı kamera türlerini kullanma konusunda yetkinlik sergileyerek, kamera ayarlarını, lensleri ve bunların görsel anlatı üzerindeki etkisini anlayacaktır. 2. Aydınlatma Tekniklerini Uygulamak - Farklı aydınlatma kurulumlarını uygulayarak, bir sahnenin atmosferini yaratmak, anlatıyı güçlendirmek ve görsel estetiği desteklemek için kullanacaktır. 3. Takım Çalışmasında İşbirliği Yapmak - Kamera operasyonu ve aydınlatma ile ilgili belirli rolleri anlayarak, bir prodüksiyon ekibi içinde etkin bir şekilde çalışacaktır. 4. Görsel Kompozisyonu Analiz Etmek - Kamera açıları, kompozisyon ve aydınlatma arasındaki ilişkiyi analiz ederek, bir sahnedeki iletilmek istenen mesaj ve duyguyu nasıl aktaracaklarını anlayacaktır. 5. Teknik Zorlukları Çözmek - Kamera ve aydınlatma kurulumları ile ilgili teknik zorlukları tanımlayarak, dinamik prodüksiyon koşullarına yaratıcı bir şekilde uyum sağlayacaktır. 6. Sinema Tekniklerini Eleştirel Olarak Değerlendirmek - Farklı film ve televizyon prodüksiyonlarında kullanılan sinematografik teknikleri eleştirel bir şekilde değerlendirerek, pratik uygulamalarını anlayacaktır. 7. Görsel Anlatıyı Güçlendirmek - Kamera ve aydınlatma tekniklerini kullanarak, temalar, duygular ve karakter duygularını görsel unsurlar aracılığıyla etkili bir şekilde iletecektir. |
Bu ders, öğrencilere set üzerinde kamera ve aydınlatma kullanım tekniklerini, uygulamalı pratik ve takım çalışmasıyla öğretmeyi amaçlayan geniş bir konu yelpazesi sunmaktadır. Ders, kamera türleri, lensler ve ayarları hakkında bir girişin yanı sıra temel kamera hareketleri ve kompozisyon teknikleriyle başlar. Ardından öğrenciler, ana ışık, dolgu ışığı ve arka ışık gibi aydınlatma temellerini, üç noktalı ışıklandırma gibi teknikleri ve renk sıcaklığının atmosfer yaratmadaki rolünü keşfederler. Pratik oturumlar, kamera ve aydınlatma kurulumlarını kapsar; burada öğrenciler kameraları monte edecek, ışıkları konumlandıracak ve difüzörler ve jeller gibi aydınlatma modifikasyonlarını kullanacaklardır. Takım çalışması ve iş birliği üzerinde durulacak, öğrenciler kamera ve aydınlatma departmanlarındaki rolleri, etkili iletişimi ve set üzerindeki teknik zorlukları çözme yöntemlerini öğreneceklerdir. Ders, aynı zamanda steadicam ve elde taşınan teknikler gibi ileri düzey kamera tekniklerine ve hikâye anlatımını güçlendirmek için kamera hareketinin aydınlatma ile entegrasyonuna da değinir. Öğrenciler, farklı ortamlar için ışıklandırma uyarlamaları yapmayı, iç ve dış mekan sahnelerine göre aydınlatma kurulumları oluşturmayı, doğal ışıkla çalışmayı ve gündüzden geceye geçişleri yönetmeyi öğreneceklerdir. Pratik alıştırmalar, öğrencilerin takımlar halinde belirli aydınlatma ve kamera gereksinimlerine sahip kısa sahneler yaratıp çekmelerini içerecektir. Ders, öğrencilerin çekilen görüntüleri analiz edip değerlendirdiği, güçlü yönleri ve gelişim alanlarını belirlediği ve kamera ile aydınlatma tercihlerinin hikâye anlatımı üzerindeki etkisini tartıştığı eleştiri ve değerlendirme oturumlarıyla sona erecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sinematografiye giriş | |
2) | Kamera çeşitleri ve kamera ekibi | |
3) | Aydınlatma malzemeleri | |
4) | Objektif, filtreler ve özel set malzemeleri | |
5) | Stüdyoda kısa sahne çekimi | |
6) | Temel kamera hareketleri ve optic | |
7) | "Blue box" aydınlatma teknikleri | |
8) | Objeleri aydınlatma | |
9) | Özel çekim düzenlemeleri | |
10) | İç mekan aydınlatmaları | |
11) | Kısa iç mekan sahnesi çekimi | |
12) | Dış mekan aydınlatmaları | |
13) | Kısa dış mekan sahnesi çekimi | |
14) | "Motion Picture" kamera workshop |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Ascher, S., & Pincus, E. (2013). *The filmmaker's handbook: A comprehensive guide for the digital age*. Plume. 2. Brown, B. (2016). *Cinematography: Theory and practice* (3rd ed.). Focal Press. 3. Box, H. C. (2013). *Set lighting technician's handbook* (3rd ed.). Focal Press. 4. Jackman, J. (2006). *The lighting handbook for film and television*. Focal Press. 5. Long, B. (2009). *The digital filmmaking handbook*. Focal Press. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Ascher, S., & Pincus, E. (2013). *The filmmaker's handbook: A comprehensive guide for the digital age*. Plume. 2. Brown, B. (2016). *Cinematography: Theory and practice* (3rd ed.). Focal Press. 3. Box, H. C. (2013). *Set lighting technician's handbook* (3rd ed.). Focal Press. 4. Jackman, J. (2006). *The lighting handbook for film and television*. Focal Press. 5. Long, B. (2009). *The digital filmmaking handbook*. Focal Press. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 2 | % 30 |
Projeler | 2 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | 36 |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | 6 |
Proje | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 128 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sorun tespit etmek ve doğru soruları sorabilmek | |
2) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek | |
3) | İş süreçlerini ayıt edebilmek ve süreç tasarlama, planlama ve uygulama bilgisine sahip olmak. | |
4) | Lojistik yönetimi alanında gerekli bilgi ve iletişim teknolojileri araçlarını kullanmak. | |
5) | Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. | |
6) | İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmnak | |
7) | Karmaşık durumlar karşısında yenilikçi ve yaratıcı düşünce yapısına sahip olmak | 4 |
8) | Hem yerel hem uluslararası boyutta düşünce ve davranış geliştirebilmek | |
9) | Küreselleşme ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. | |
10) | En az bir yabancı dili akademik ve günlük iletişimde kullanabilmek | 2 |
11) | İş etiğinin önemini kavramak, iş etiğini akademik dünyanın ve iş hayatının temel ögesi olarak uygulamak |