SAHNE SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: INT1013
Ders İsmi: Tasarım ve Mimarlığa Giriş
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 4
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EFSUN EKENYAZICI GÜNEY
Dersi Veren(ler): ELİF DEVRİM TOPSAKAL
Öğ.Gör. ŞEVKİYE MERVE TAŞOZ
Dr. Öğr. Üyesi EFSUN EKENYAZICI GÜNEY
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı;
Öğrenciye,

- Mimar/İç Mimar olma farkındalığını vermek,
- “Mimari Yaşam Biçimi” kavramı ile tanışmasını ve irdelemesini sağlamak,
- Yapılı çevre ile ilişki kurma ve ayırt etme özelliklerini geliştirmek ve
- Eleştirel mimari düşünce biçimi kazanmasına olanak vermektir.
Dersin İçeriği: 1.Bölüm: Mimarlık’a Doğru / 3 saat
2.Bölüm: Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / TEORİ / 2 saat
Mimari Terminoloji-I / 1 saat
Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / KÖKEN / 2 saat
Mimari Terminoloji-II / 1 saat
Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / DAVRANIŞ/2 saat
Mimari Terminoloji –III / 1 saat
Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / BAĞLAM / 2 saat
Mimari Terminoloji –VI / 1 saat
3.Bölüm: Mimari Boyutlar / 2 saat
Mimari Terminoloji –V / 1 saat
4.Bölüm: Mimarlikta Konseptler / 1 saat
Sunumlar / 2 saat
ARASINAV / 3 saat
5.Bölüm: Mimarlıkta Algısal Temeller / 1 saat
Sunumlar / 2 saat
6.Bölüm: Tasarım ve Teknoloji / 2 saat
Sunumlar / 1 saat
7.Bölüm: Yapı ve Teknoloji / 1saat
Sunumlar / 2 saat
8.Bölüm: Mimarlıkta Araştırma Yöntemleri / 2 saat
Sunumlar / 1 saat
Sunumlar / 3 saat
Özet/Değerlendirme / 3 saat

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mimarlığa Doğru Ders hakkında genel tanımlamalar. Aşağıdaki konu ve sorular hakkında tartışma ortamının yaratılması: - Mimarlık nedir? - Mimarlık ve ilişkili olduğu disiplinler - Mimar kimdir?
2) Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / TEORİ Mimari Terminoloji - I Vitrivius: (Firmitas-Utilitas-Venustas,) Mimari Akımlara ait Tarihi Çizelgenin İrdelenmesi, Temel Mimari Kuramların Değerlendirilmesi
3) Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / KÖKEN Mimari Terminoloji-II Mimarlığa ait kültürel kökenlerin araştırılması
4) Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / DAVRANIŞ Mimari Terminoloji –III Çevre ve Davranış Kavramlarının irdelenmesi,
5) Teori, Köken, Davranış ve Bağlam / BAĞLAM Mimari Terminoloji –VI Mimarlıkta "Bağlam" kavramının irdelenmesi, örnekler üzerinden tartışılması
6) Mimari Boyutlar Mimari Terminoloji –V Mekansal üç fiziksel boyut ile, psikolojik boyutların (zaman ve yaşam) tanımlanması. Mimari boyutların örnekler üzerinden yorumlanması.
7) Mimarlikta Konseptler Öğrenci Sunumları Mimari tasarım süreçlerindeki mimari konseptlerin tanımlanması, Mimari yapıtların konsept verilerinin okunması.
8) ARA SINAV
9) Mimarlıkta Algısal Temeller Öğrenci Sunumları Aşağıdaki kavramların tanımlanması: - İmge İletişimi, - Görsel gruplama teknikleri, - Gestalt Teorisi.
10) Tasarım ve Teknoloji Öğrenci Sunumları Aşağıdaki kavramların açıklanması: -Sanal Gerçeklik, -Sanal Mekanlar, -Tasarım sürecinde bilgisayar tabanlı araç ve teknikler.
11) Yapı ve Teknoloji Öğrenci Sunumlar "yüzey", "barınak-mekan" ve "strüktür" kavramlarının teknolojik girdiler bağlamında tanımlanması, Enerji ve yapılar, yapısal kod kavramlarının teknoloji çerçevesinde tartışılması.
12) Mimarlık alanında araştırma yöntemleri - I Öğrenci sunumları Mimari kuram ve literatür alanlarında araştırma yöntemleri.
13) Mimarlık alanında araştırma yöntemleri - II Öğrenci sunumları Mimari uygulama alanındaki araştırma yöntemleri.
14) Öğrenci sunumları
15) Öğrenci Sunumları
16) Özet ve Genel dönem değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: none - yok
Diğer Kaynaklar: Arnheim, R., 1977, Dynamics of Architectural Form, University of California Press.

Ching, F., 1996, Architecture, Form Space and Order, New York Van Nostrand Reinhold Company.

Corbusier, Le., 1927, Towards a New Architecture, New York, Dover Publications.

Giedion, Sigfied., 1941, Space, Time and Architecture, Harvard University Press.

Groat, L., Wang, D., 2002, Architectural Research Methods, John Wiley & Sons Inc, New york.

Laborit, H., 1990, İnsan ve Kent,Çeviri: Bertan Onaran, Payel Yayınları, İstanbul.

Nuttgens, Patrick., 1997, The Story of Architecture, Phaidon Press.

Rasmussen, S. E., 1982, Experiencing Architecture, Cambrdige, MIT Press.

Silver, Pete and Mclean, Will., 2008, Introduction to Architectural Technology, Laurence King.

Snyder, James C.,1988, Introduction to Architecture, MIT Press.




Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar.
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar.
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler.
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler.
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler.
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler.
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler.
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler.
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler.
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar.
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. 2
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. 2
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. 2
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. 1
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. 3
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 3
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. 2
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. 3
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. 1
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. 1
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. 3
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. 2
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. 3
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. 2
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Sunum 16 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sunum / Seminer 8 7 56
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 110