DİŞ HEKİMLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GEP0804 | ||||||||
Ders İsmi: | İslam Felsefesi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | English | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | GE-Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrencinin klasik İslam felsefesinin önemli düşünürlerini tanıması ve alanla ilgili önemli tartışla alanlarına vukufiyetinin sağlanması amaçlanmaktadır. İlgili konular olarak, Akıl ve vahiy ilişkisi (insan aklı hakikate vahyin yardımı olmadan ulaşabilir mi sorusunun cevabı aranır); Tanrı’nın varlığı; yaratma, Evrenin ezeli ve ebedi olması meselesi, sebeplilik (causality), mucizeler, insan tabiatı ve bilgisi; ahlaki sorumluluğun doğası ve ideal siyasal sistemin yapısı ele alınır. Ele alınacak filozoflardan bazıları ise Kindi, Razi, Farabi, İbn Sina, Gazzali, İbn Bacce, İbn Tufeyl ve İbn Rüşttür. |
Dersin İçeriği: | Bu derse öğrcnciye klasik İslam felsefesinin ana düşünürlerinin tanıtılması amaçlanmaktadır. Ayrıca İslam düşüncesinin ana konuları ve tartışma alanlarına da bir giriş yapılmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş: İslam felsefesinin anlamı tanımlanmaya çalışılacak | |
2) | İslam felsefesi ve kelamının İslami ve İslam dışı kaynakları ele alınacak | |
3) | İlk tartışmalar ve kelam ekolleri arasındaki ayrışmalar | |
4) | Sistematik felsefenin başlaması: Kindi ve Meşşai okul | |
5) | Farabi: ontolojiden siyaset felsefesine | |
6) | İbn Sina: Varlfık probleminden Tanrının Varlığı meselesine | |
7) | İbn Sina’nın din felsefesi | |
8) | Gazzali’nin Felsefe Eleştirisi:Tehafüt | |
9) | İbn Haldun ve Tarih Felsefesi | |
10) | Endülüs Felsefesi ve Batıda Felsefenin Ortaya çıkışı | |
11) | İbn Rüşd ve Akıl-Vahiy ilişkisi | |
12) | Mistisizm olarak Felsefe: İbn Arabi ve Molla Sadra | |
13) | Osmanlıda Tasavvuf: Mevlana ve Yunus Emre | |
14) | Genel değerlendirme | |
15) | Final sınavı | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1- M.M. Sharif, A History of Muslim Philosophy, Pakistan Philosophical Congress, (İslam Felsefesi Tarihi) İnsan Yayınları. 2 Cilt. 2- Macit Fahri, İslam Felsefesi Tarihi, Nehir Yayınları. 2001, İstanbul 3- Mamut Kaya, İslam Filozoflarından Felsefe Metinleri, Klasik Yayınları, 2008, İst 4- Kindi, Felsefi Risaleler, Klasik Yayınları, 2007, İstanbul 5- Farabi, İdeal Devlet (El-Medinetü’l-fadila), çev: Ahmet Arslan, Divan Kitap Yayınları. 2009 6- İslam Düşüncesi Tarihi, Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir. 2010 7- H. Corbin (with S.H. Nasr and O. Yahya), History of Islamic Philosophy, (London, 1993). 8- Arnaldez, Roger, Averroes: A Rationalist in Islam (Notre Dame: University of Notre Dame Press, 2000). |
Ders Öğrenme Kazanımları |
---|
Program Kazanımları |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 2 | % 10 |
Sunum | 1 | % 10 |
Seminer | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 3 | 3 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 95 |