GASTRONOMİ VE MUTFAK SANATLARI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GEP0202 | ||||||||
Ders İsmi: | İmparatorluklar Şehri İstanbul'un Tarihi | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | English | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | GE-Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | İstanbul 1700 yıl boyunca iki imparatorluğun –Doğu Roma/Bizans ve sonra Osmanlı İmparatorluğu’nun İmparatorluk Başkenti” olmuştur. Önce Hristiyan sonra da İslam kenti olarak yüzyıllarca önemini korumuştur. Günümüzde anıtsal saraylar, kiliseler, camiler ve tarihi mahaller doğanın şekillendirdiği bir imparatoluk şehrinin etkileyici kalıntılarıdır. . Dersin hedefi İstanbul'daki çok kültürlülüğün öğrenciler tarafından derinlemesine anlaşılması ve bir dünya kenti olarak tarihsel boyutta İstanbul'un doğası üzerine odaklanılmasıdır. |
Dersin İçeriği: | İstanbul’un tarihi kimliği, cosmopolit yapısı, sofistike kültürü aktarılmaya çalışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş: Ders izlencesine genel bakış | |
2) | İstanbul’a genel bakış | Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. |
3) | Neolitik Dönem ve bir Yunan kenti olarak İstanbul “Byzantiım” | Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Mantran, Robert (2001), İstanbul Tarihi, İstanbul Wiener, Wolfgang Müler (2002), İstanbul’un Tarihi Topografyası, Çev.: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. |
4) | İstanbul Tarihi- 330 ve İmparator I. Büyük Konstantin – Bir Roma kenti olarak İstanbul “Constantinopolis” | Wiener, Wolfgang Müler (2002), İstanbul’un Tarihi Topografyası, Çev.: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Gyllıus, Petrus (1997), İstanbul’un Tarihi Eserleri, Çev: Erendiz Özbayoğlu, İstanbul. Anabolu, Mükerrem Umsan(2001), İstanbul ve Anadolu’daki Roma İmparatorluk Dönemi Mimarlık Yapıtları, İstanbul |
5) | İstanbul Tarihi – 1453 ve Fatih Sultan Mehmet Bir Türk-İslam kenti olarak İstanbul “Konstantiniyye-İstanbul” | Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Freely, John.; Istanbul: The İmperial City Freely, John; Evliya Çelebi’nin İstanbul’u, Yapı Kredi Yayınları Wiener, Wolfgang Müler (2002), İstanbul’un Tarihi Topografyası, Çev.: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. |
6) | Alan gezisi: Tarihi Yarımada I: Istanbul Arkeoloji Müzesi, Ayasofya Million Taşı | Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar |
7) | Alan gezisi: Tarihi Yarımada II | Ergin, Osman Nuri (2003), İstanbul Şehri Rehberi, İstanbul 1934, Tıpkı Basım Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi |
8) | Alan gezisi: Tarihi Yarımada III | Ergin, Osman Nuri (2003), İstanbul Şehri Rehberi, İstanbul 1934, Tıpkı Basım Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi |
9) | Haliç’in Tarihi | Eyice, Semavi (1975), Tarihte Haliç, (10-11 Aralık 1975, Haliç Sempozyumuna Sunulan Bildiri), İ.T.Ü. Istanbul Geoteknik Su Ve Çevre Mühendisliği Sorunları Araştırma Grubu Sempozyumları No:1: 263-285. Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi |
10) | Alan gezisi: Haliç I | Ergin, Osman Nuri (2003), İstanbul Şehri Rehberi, İstanbul 1934, Tıpkı Basım Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi |
11) | Alan gezisi: Haliç II | Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Deleon, Jak;; Balat Ve Çevresi, Can Yayınları Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi |
12) | Alan gezisi: Galata and Pera, Galata Kulesi, Büyük Hendek Sokak, Kilseler, Doğan Apartmanı, Tünel, Galatasaray-Beyoğlu | Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar Freely, John; Galata, Arkeoloji Ve Sanat Yayınları Çelik, Zeynep (1986), 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, İstanbul |
13) | Boğaziçi Tarihi | Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Dethier,P.A; Boğaziçi Ve İstanbul, İst. 1993 |
14) | Alan gezisi: Boğaziçi boyunca yaşam: Köyler, saraylar, köşkler, yalılar | Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Dethier,P.A; Boğaziçi Ve İstanbul, İst. 1993 |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Anabolu, Mükerrem Umsan(2001), İstanbul ve Anadolu’daki Roma İmparatorluk Dönemi Mimarlık Yapıtları, İstanbul Anonim- Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi Barbaro, Nicola (2007), Konstantiniyye’den İstanbul’a, İstanbul Bayrı, Mehmet Halit (1951), Yer Adları Ve Yer Adlarına Bağlı Folklör Bilgileriyle İstanbul, Hayat Yayınları, İstanbul. Brown, John. P. (1868), Ancient And Modern Constantinople, London Carbognano, Cosimo De; 18.yy’.ın Sonunda İstanbul, Eren Yayıncılık. Çelik, Zeynep (1986), 19. Yüzyılda Osmanlı Başkenti, Değişen İstanbul, İstanbul. Dallaway, James (1797), Constantinople Ancient And Modern, London. Deleon, Jak; Anıtsal İstanbul,Remzi Yayınevi Deleon, Jak;; Balat Ve Çevresi, Can Yayınları Dethier,P.A; Boğaziçi Ve İstanbul, İst. 1993 Dirimtekin, Feridun (1964), Ecnebi Seyyahlara Nazaran XVI. Yüzyılda İstanbul, İstanbul. Ebersolt, Jean; Bizans İstanbul’u Ve Doğu Seyyahları, İst.1996 Ergin, Osman Nuri (2003), İstanbul Şehri Rehberi, İstanbul 1934, Tıpkı Basım Eyice, Semavi (1975), Tarihte Haliç, (10-11 Aralık 1975, Haliç Sempozyumuna Sunulan Bildiri), İ.T.Ü. Istanbul Geoteknik Su Ve Çevre Mühendisliği Sorunları Araştırma Grubu Sempozyumları No:1: 263-285. Freely, John; Galata, Arkeoloji Ve Sanat Yayınları Freely, John.; Istanbul: The İmperial City Freely, John; Evliya Çelebi’nin İstanbul’u, Yapı Kredi Yayınları Galland, Antoine (1998), İstanbul’ Ait Günlük Hatıralar (1672-1673), I-II, Çev. Nahid Sırrı Örik, İstanbul. Gautıer, Théophile (2007), İstanbul, Çev. Nuriye Yiğitler, İstanbul Grelot, Josephus (1998), İstanbul Seyahatnamesi, Çev. Maide Selen, İstanbul. Gyllıus, Petrus (1997), İstanbul’un Tarihi Eserleri, Çev: Erendiz Özbayoğlu, İstanbul. Hovhannesyan, Sarkis Sarraf (2008), Payitaht İstanbul’un Tarihçesi, Çev. Elmon Hançer, İstanbul. Kuban, Doğan (2004), İstanbul Bir Kent Tarihi, Bizantion- Konstantinopolis- İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. Mantran, Robert (2001), İstanbul Tarihi, İstanbul Mansel,, Philip Constantinople, The City Of World’s Desire, London: John Murray Publishers, 1995. Ortaylı, İlber, İstanbul’dan Sayfalar Pardoe Miss (2004), Şehirlerin Ecesi İstanbul, Çev. Banu Büyükkal, İstanbul. Pedro (1995), Pedro’nun Zorunlu İstanbul Seyahati-16. yüzyılda Türklere Esir Düşen Bir İspanyol’un Anıları, Çev. Fuad Çarım, İstanbul. Wiener, Wolfgang Müler (2002), İstanbul’un Tarihi Topografyası, Çev.: Ülker Sayın, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||
---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | |||||
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | |||||
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | |||||
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | |||||
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | 2 |
2) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | 4 |
3) | Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 5 |
4) | - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme. | 3 |
5) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. | 4 |
6) | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme. | 3 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Arazi Çalışması | 1 | % 5 |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 97 |