SAHNE SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOC3054
Ders İsmi: Asker Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: English
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. AYŞE NİLÜFER NARLI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ders, öğrencilere alandaki belli başlı askeri sosyolojik kavramları tanıtmayı amaçlamaktadır. Ayrıca sivil-asker ile ilgili teorik görüşleri betimlemeyi ve karşılaştırmayı; ve öğrencilerin bu teorik bakış açılarını ülke analizlerinde kullanabilmeleri için kullanmalarını sağlamak hedeflenmektedir.Öğrenciler, askeri sosyoloji içindeki güncel tartışmalar hakkında geniş, genel bir bilgi edinecek ve aynı zamanda dünyada ve Türkiye'de sivil askeri ilişkileri şekillendiren temel sosyal ve kültürel dinamikler hakkında uzmanlık bilgisi geliştireceklerdir. Öğrencilerin dersten edinecekleri bilgilerini bir ülke vaka çalışmasına uyarlayarak açıklaması ve bu ülke veya ülkelerdeki sivil askeri ilişkilere dayalı bir araştırma projesi geliştirmek için kullanmaları gerekmektedir.
Dersin İçeriği: Ders üç temel bileşenden oluşur. İlk olarak, Huntington tarafından tanımlanan askeriyenin kavramsallaşması hakkında yazılan önceki dönemlere ait kaynakları inceler. İkinci olarak ders, sivil-asker ilişkileri hakkındaki: devletlerin oluşum süreçlerinde ordu, ordu içerisindeki ilişkiler, sivil politikaya ordunun etkisinin tipolojisi, güvenlik kültürü ve gayri askeri hale geliş gibi konuları işler. Üçüncü olarak ders, asker-devlet-toplum ilişkilerini, demokratikleşmeyi ve militarizmden arınma süreçlerini anlamak için birkaç ülke üzerinden örnek-olay incelemesine olanak sağlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Ders Programı İncelemesi Oryantasyon Öğrencileri sivil-asker meseleleri hakkında düşünmeye teşvik etmek
2) Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması I Feaver, P. D. (1999). Civil-military relations. Annual Review of Political Science, 2(1), 211-241. Samuel P. Huntington. 1968. Political Order in Changing Societies (The Henry L. Stimson Lectures Series). Yale University Press. Amos Perlmutter . 1969. “The Praetorian State and the Praetorian Army: Toward a Taxonomy of Civil- MilitaryRelations in Developing Polities” . Comparative Politics, Vol. 1, No. 3, (Apr., 1969), pp. 382-404 Published by: Ph.D. Program in Political Science of the City University of New York Stable URL: http://www.jstor.org/stable/421446 Amos Perlmutter. 1977. The Military and Politics in Modern Times: on Professionals, Praetorians, and Revolutionary Soldiers. New Haven. Yale University Press.
3) Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması II Huntington’ın “Profesyonel Asker”i Janowitz’in “Profesyonel Asker”i Morris Janowitz. 1971.The Professional Soldier: A Social and Political Portrait. New York. The Free Press; Samuel P. Huntington. 1957. The Soldier and the State: The Theory and Politics of Civil-Military Relations. New York. Vintage Books. Lecture notes avaible on ITSLEARNING
4) Ordu, devlet ve toplum: Huntington’ın Paradigması II (devamı) Morris Janowitz. 1971.The Professional Soldier: A Social and Political Portrait. New York. The Free Press.
5) Ordu, devlet ve toplum: Uyum süreci ve sivil-ordu koalisyonu Paradigma III Siyasal Kültür ve Güvenlik Kültürü ve Ordu: Sivil-Ordu alanlarının ayrımını bulanıklaştıran kültürel faktörler Peter J. Katzenstein, 1996. Cultural Norms and National Security: Police and Military in Postwar Japan, Ithaca, NY, Cornell University Press, Peter J. Katzenstein (ed.), 1996 . The Culture of National Security: Norms and Identity in World Politics, Columbia, NY, Columbia University Press. Ali Karaosmanoglu, 2008. “Turkish Security Culture: Evolutionary or carved in Stone”, paper presented at the conference on “Perceptions and Misperceptions in the EU and Turkey: Stumbling blocks on the road accession”, organized by the center for European Security Studies (CESS and Turkey Institute, 26-27 June, 2008, Amsterdam. Peter Karsten. 1998. The Military-State-Society Symbiosis (Military and Society, Routledge; 1 edition. 1998). http://www.amazon.com/gp/reader/0815332378/ref=sib_dp_srch_pop?v=search-inside&keywords=&go.x=11&go.y=8
6) Huntington’ın Ayrılmış Alanlar Modeli Tartışması: Luckham’ın Etkileşim teorisi, Feaver’in Birim/acenta teorisi ve Sciff’in Uyum Teorisi Robin Luckham, 1971. “A Comparative Typology of Civil-Military Relations,” Government and Opposition, 6(1): 5-35. Feaver, Peter D. 1996. The civil-military problematique: Huntington, Janowitz, and the question of civilian control. Armed Forces & Society 23(2): 149-178. Rebecca L. Schiff, , 1995. “Civil-Military Relations: A Theory of Concordance,” Armed Forces and Society, 22, 1. Richard S. Wells, 1996. “The Theory of Concordance in Civil-Military Relations: a Commentary,” Armed Forces and Society, 23, 2, Winter. Ödev: Kitap analizi ödevinin teslimi.
7) Vize (Take Home Exam) / Sözlü Sunum ve Geri bildirim Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve geri bildirim Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika)
8) Sözlü Sunum ve Geri bildirim Araştırma önerisinin sözlü sunumu ve sınıfta geri bildirim (Her bir öğrenci için ayrılan sunum süresi: 10 dakika)
9) Asya’da Ordu, Toplum ve Devlet: Hindistan ve Pakistan Riaz Ahmed Sheikh. "Pakistan Military's Role in the Asian context". International Conference on “Armed Forces and Conflict Resolution in a Globalized World. July 14 ~ 17, 2008, Seoul, Korea. Stephen Peter Rosen. Societies and Military Power: India and its Armies. Ithaca. Cornell University Press. 1996.
10) Ordu ve Siyaset: Afrika’da Askerileşme ve Demokratikleşme George Klay, Jr. Kieh and Pita Ogaba Agbese (Eds). 2004. The Military and Politics in Africa: From Engagement to Democratic and Constitutional Control (Contemporary Perspectives on Developing Societies) London Ashgate Publishing. Seitz, Steven Thomas. “The Military in Black African Politics “ African and Asian Studies, Volume 26, Numbers 1-2, 1991 , pp. 61-75(15)
11) Mecburi Askerlik ve tüm gönüllü birlikler: Erkekleştirme biçimindeki değişiklik ve bu değişikliğin sivil-ordu ilişkilerine olan etkisi Yantsislav Yanakiev: Diversity in the All-volunteer Forces: Theoretical Perspectives, Institutional Assessment and Policy Implications. International Conference on “Armed Forces and Conflict Resolution in a Globalized World. July 14 -17, 2008, Seoul, Korea Johan Österberg. What are the possibilities to recruit young men and women to the Swedish mission- oriented defence- three empirical studies. International Conference on “Armed Forces and Conflict Resolution in a Globalized World. July 14 - 17, 2008, Seoul, Korea
12) Final Projesi Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma
13) Final Projesi Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma
14) Final Projesi Sunumları Araştırma projesinin sınıfta sözlü sunumu ve tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Giuseppe Caforio (ed.), 2006. Handbook of the Sociology of the Military, Kluwer Academic/Plenum Publishers
Weekly specific readings
Weber, Max. The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. Los Angeles: Roxbury Company, 2002. ISBN 1891487434

Weekly readings

Haftalık belirlenen okumalar
Diğer Kaynaklar: References are listed in the weekly program

Diğer Kaynaklar haftalık programda listelendi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar.
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar.
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir.
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler.
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler.
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler.
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler.
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler.
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler.
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler.
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar.
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sahne sanatları (oyunculuk, dans, müzik vs.) alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanarak alanına özgü kuramsal, tarihsel, estetik bilgiye sahip olurlar. 2
2) Sanat kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahip olurlar ve kendi alanlarında, kuram ve uygulama bütünlüğü sağlarlar. 2
3) Sahne sanatları konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır. 2
4) Sahne sanatları konusunda soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir. 1
5) Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa sahiptir. 3
6) Yerelden evrensele çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir. 3
7) Sahne sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler konusunda bilgi sahibi olurlar ve alanının içindeki alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirebilirler. 2
8) Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibi olarak çok boyutlu algılayabilme tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirirler. 3
9) Alanı ile ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirebilirler ve kendi çalışmalarını eleştirel yöntemler kullanarak sorgulayabilirler. 1
10) Kendi alanları ile ilgili İngiliz dilindeki kaynakları izler ve kendi alanlarında yabancı meslektaşlarıyla iletişim kurabilirler. 1
11) Sahne sanatları alanı konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkına vararak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilirler. 3
12) İnterdisipliner sanat anlayışı çerçevesinde özgün yapıtlar ortaya koyabilirler. 2
13) Sahne Sanatları programı ve içinde bulunan birimler çerçevesinde, alanında evrensel platformda yer alabilecek donanıma sahip bireyler haline gelirler. 3
14) Sahne Sanatları Programı bünyesinde, çalışılan alana göre; oyunculuk ve müzikal tiyatro alanında yetkin teknik bilgiye sahip olurlar. 2
15) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 2 % 10
Sunum 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 10 10
Proje 1 15 15
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 133