HUKUK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GEP0644 | ||||||||
Ders İsmi: | Kadın Hakları ve Toplumsal Cinsiyete Dayalı Şiddet | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Güz Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | İngilizce | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | GE-Elective | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | |||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BERENICE KAFUI SCHRAMM | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | This English-speaking course introduces students from all disciplines to the legal and institutional frameworks addressing gender-based violence (GBV) and the protection of women’s rights at the international and regional levels. |
Dersin İçeriği: | CEDAW, İstanbul Sözleşmesi ve BM Güvenlik Konseyi kararları gibi temel yasal belgelerin yanı sıra BM, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Uluslararası Ceza Mahkemesi gibi başlıca kurumların çalışmalarını inceler. Öğrenciler bu çerçevelerin nasıl geliştiğini, nasıl uygulandığını ve nerelerde yetersiz kaldığını inceleyeceklerdir. Farklı bölgelerden ve zaman dilimlerinden gerçek vaka çalışmaları aracılığıyla ders, uygulama zorlukları, sivil toplumun rolü ve reform olasılıkları üzerine eleştirel düşünmeyi teşvik eder. Önceden hukuk altyapısı gerekmemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Introduction: What Are Women’s Rights and Gender-Based Violence? | |
2) | The Global Institutional Landscape | |
3) | CEDAW: The Core International Women’s Rights Treaty | |
4) | UN Security Council and the Women, Peace and Security Agenda | |
5) | Regional Legal Mechanisms I: The European Court of Human Rights and Gender-Based Violence | |
6) | Regional Legal Mechanisms II: The Americas and Africa | |
7) | Challenges in Enforcement and Accountability | |
8) | MIDTERM WEEK | |
9) | Case Study 1: Prosecuting Gender-Based Violence – ICTR, ICTY, and the ICC | |
10) | Case Study 2: The Campo Algodonero (Ciudad Juárez) Case and the Inter-American Court | |
11) | Case Study 3: The Istanbul Convention in Turkey – Adoption, Implementation, and Withdrawal | |
12) | Case Study 4: #MeToo and the Emergence of New International Standards | |
13) | Looking Ahead: Reforming International Legal Frameworks on GBV | |
14) | Conclusions and Student Presentations |
Ders Notları / Kitaplar: | - Biholar, R., & Leslie, D. L. (Eds.). (2024). Gender-based violence in the Global South: Ideologies, resistances, responses, and transformations. Routledge. - Deane, T. (2022). Gender-based violence in international human rights law – The efficacy of the United Nations human rights legal framework and CEDAW in addressing the issue. The Age of Human Rights Journal, (18), 181–204. |
Diğer Kaynaklar: | - Hefti, A. (2023). Conceptualizing femicide as a human rights violation: State responsibility under international law [Open Access]. Edward Elgar Publishing. - Limantė, A., Tereškinas, A., & Vaičiūnienė, R. (Eds.). (2023). Gender-based violence and the law: Global perspectives and Eastern European practices. Routledge. - Ziniakova, T. (2021). Gender-based violence in international human rights law: Evolution towards a binding post-binary framework. William & Mary Journal of Race, Gender, and Social Justice, 27(3), 575–608. |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | |||||||||||||||||
2) Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||||
3) Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. | |||||||||||||||||
4) Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
5) Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | |||||||||||||||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | |||||||||||||||||
7) En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. | |||||||||||||||||
8) Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
9) Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
10) Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||
11) Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||
12) Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
13) Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda yetkinlik sahibidir. | |||||||||||||||||
14) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. | |||||||||||||||||
15) Mesleki ve etik sorumluluk yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||||||||
16) Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
17) Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir. | |||||||||||||||||
18) Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | |
2) | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |
3) | Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. | |
4) | Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. | |
5) | Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | |
7) | En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. | 5 |
8) | Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. | |
9) | Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. | |
10) | Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. | |
11) | Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. | |
12) | Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. | |
13) | Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda yetkinlik sahibidir. | |
14) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. | |
15) | Mesleki ve etik sorumluluk yetkinliğine sahiptir. | |
16) | Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. | |
17) | Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir. | |
18) | Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 39 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 30 | % 30 |
Sunum | 1 | % 10 |
Final | 2 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 1 |
Ödevler | 2 | 30 |
Küçük Sınavlar | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 115 |