HUKUK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | LAW2101 | ||||||||
Ders İsmi: | İdare Hukuku I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | Turkish | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Must Course | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. AHMET YAYLA | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin içeriği İdare Hukukunun temel ilkeleri, idare hukukunun anayasal temelleri, kamu tüzel kişisi kavramı, kamu tüzel kişileri arasındaki ilişki, kamu görevlilerine ilişkin temel hukuk kuralları ve idarenin kolluk ve kamu hizmeti şeklindeki faaliyetleri hakkındadır. Böylece öğrencilerin bu dersin sonunda, idarenin kim olduğu ve ne yaptığı hakkında donanımlı bilgi sahibi olması ve konuyla ilgili uyuşmazlıklar hakkında fikir yürütebilmesi hedeflenmektedir. Derste, dersin konularını ilgilendiren temel mevzuattan ve özellikle Danıştay kararlarından sıklıkla faydalanılarak öğrencilerin bunları kamu gücü ve kamu yararı arasındaki denge ve hukuk devleti ilkesi ışığında yorumlama yeteneklerinin artırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Hafta 1. İdare hukukunun tanımı, kaynakları, tarihsel gelişimi, idari teşkilata ilişkin temel ilkeler Hafta 2. Kamu tüzel kişiliği kavramı, kuruluş ve özellikleri Hafta 3. Merkezden yönetim, yerinden yönetim; hiyerarşi, idari vesayet, yetki genişliği kavramı. Hafta 4. Türk hukukunda bağımsız idari otoriteler Hafta 5. Kamu görevlisi kavramı Hafta 6. Kamu görevlilerinin hukuki ve cezai sorumluluğu Hafta 7. Kamu görevlilerinin disiplin sorumluluğu Hafta 8. Ara sınav Hafta 9. Kolluk konusuna giriş, kamu düzeni kavramı Hafta 10. Kolluğa ilişkin temel ayrımlar: genel-özel idari kolluk, adli-idari kolluk Hafta 11. Kolluk yetkilerinin çatışması, yarışması ve çözüm yolları Hafta 12. Kolluk işlem ve eylemlerinin hukuka uygunluk denetimi. Kolluk yetkilerinin genişlediği olağanüstü dönemler ve bunun hukuka uygunluk denetimine etkisi Hafta 13. Kamu hizmeti kavramı; AYM, Danıştay ve öğretiye göre tanımı; amaç ve kapsamı. Hafta 14. Kamu hizmetine hakim olan ilkeler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İdare hukukunun tanımı, kaynakları, tarihsel gelişimi, idari teşkilata ilişkin temel ilkeler | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
2) | Kamu tüzel kişiliği kavramı, kuruluş ve özellikleri | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
3) | Merkezden yönetim, yerinden yönetim; hiyerarşi, idari vesayet, yetki genişliği kavramı. | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
4) | Türk hukukunda bağımsız idari otoriteler | Ders Kitapları, Çalışma Notu, Pratik Çalışma |
5) | Kamu görevlisi kavramı | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
6) | Kamu görevlilerinin hukuki ve cezai sorumluluğu | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik çalışma |
7) | Kamu görevlilerinin disiplin sorumluluğu | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
8) | Ara sınav | |
9) | Kolluk konusuna giriş, kamu düzeni kavramı | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
10) | Kolluğa ilişkin temel ayrımlar: genel-özel idari kolluk, adli-idari kolluk | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
11) | Kolluk yetkilerinin çatışması, yarışması ve çözüm yolları | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
12) | Kolluk işlem ve eylemlerinin hukuka uygunluk denetimi. Kolluk yetkilerinin genişlediği olağanüstü dönemler ve bunun hukuka uygunluk denetimine etkisi | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
13) | Kamu hizmeti kavramı; AYM, Danıştay ve öğretiye göre tanımı; amaç ve kapsamı. | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
14) | Kamu hizmetine hakim olan ilkeler | Ders Kitapları, Anayasa, Pratik Çalışma |
Ders Notları / Kitaplar: | YAYLA Ahmet, ÖZKARDEŞ Nihal, Şematik İdare Hukuku, Seçkin, Ankara, 2024. GİRİTLİ – BİLGEN - AKGÜNER, İdare Hukuku GÖZÜBÜYÜK - TAN, İdare Hukuku Genel Esaslar, Cilt I GÜNDAY M., İdare Hukuku ONAR S.S., İdare Hukukunun Umumi Esasları, Cilt I, II, III, ÖZAY İ.H., Günışığında Yönetim RIVERO, J.- WALINE J., Droit administratif YAYLA Y., İdare Hukuku YILDIRIM – KARAN – ÖZDEMİR VD., İdare Hukuku |
Diğer Kaynaklar: | İdare Hukuku ve İdari Yargıya İlişkin Temel Kanunlar Danıştay Dergisi Askeri yüksek İdare Mahkemesi Dergisi Amme İdaresi Dergisi İstanbul Üniversitesi İdare Hukuku ve İlimleri Dergisi |
Ders Öğrenme Kazanımları | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||
1) Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | |||||||||||||||||
2) Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||||||||||||||
3) Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. | |||||||||||||||||
4) Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
5) Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | |||||||||||||||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | |||||||||||||||||
7) En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. | |||||||||||||||||
8) Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
9) Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
10) Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||
11) Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. | |||||||||||||||||
12) Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
13) Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda yetkinlik sahibidir. | |||||||||||||||||
14) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. | |||||||||||||||||
15) Mesleki ve etik sorumluluk yetkinliğine sahiptir. | |||||||||||||||||
16) Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. | |||||||||||||||||
17) Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir. | |||||||||||||||||
18) Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çeşitli hukuk disiplinlerine ilişkin kavram ve kurumları ve bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | 4 |
2) | Hukuk metodolojisi ile yorum yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | 4 |
3) | Modern hukuk kazanımlarını tarihsel bilgi birikimi ile yorumlar. | 3 |
4) | Hukuk kurallarına temel teşkil eden felsefi düşünce akımları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
5) | Yasal düzenlemelerden, yargı organlarının kararlarından ve bunlarla ilgili bilimsel değerlendirmelerden haberdardır. | 4 |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı organlarının kararları ve doktrindeki görüşleri değerlendirerek çözüme kavuşturur. | 4 |
7) | En az bir yabancı dili bilim dili olarak kullanır. | 4 |
8) | Devletin siyasi ve hukuki temeli hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
9) | Bireylerin ve toplumların haklarının tarihsel gelişimi ve bu süreçte kabul edilen temel metinler hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
10) | Ulusal ve uluslararası alanda meydana gelebilecek toplumsal düzeni zedeleyici meseleler hakkında çözüm bulma becerisine sahiptir. | 4 |
11) | Kişiler arasında meydana gelebilecek olası hukuki uyuşmazlıkları ortaya çıkmadan engelleme becerisine sahiptir. | |
12) | Uluslararası ve karşılaştırmalı hukuk sistemleri alanında bilgi sahibidir. | 3 |
13) | Ulusal ve uluslararası ticari ilişkilerin kurulması ve sağlıklı bir biçimde yürütülmesi hususunda yetkinlik sahibidir. | 2 |
14) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
15) | Mesleki ve etik sorumluluk yetkinliğine sahiptir. | 4 |
16) | Avrupa Birliği müktesebatı ve kurumları hakkında bilgi sahibidir. | 3 |
17) | Ekonomik ve finansal mekanizmalara ilişkin hukuki düzenlemelere ve uygulamalara hâkimdir. | 2 |
18) | Ulusal ve uluslararası yargı organlarının işleyişi hakkında bilgi sahibidir. | 4 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 70 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 82 |